ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
proč tomu tak je?
• pokud uživateli jazyka představíme nějakou definici dobra, bude se mu zdát, že
definice je neadekvátní – uvidí určitý rozdíl například „dobra“ a „rozkoše“
• PROČ TOMU TAK JE?
- ABDUKCE – nejlepší pravdivé vysvětlení
Abduktivní argument z morální motivace
1. Existuje nutný vztah mezi morálním soudem a motivací jednat v souladu s ním.
- klíčová premisa (často napadána)
2. Pokud výraz „je dobrý“ znamená totéž, co přirozený predikát N, pak soud s tímto
predikátem by měl nutně znamenat motivaci jednat v souladu s tímto soudem.
3. Osoba, která soudí, že čin je morálně dobrý, a přesto se necítí motivována k jednání, nemůže
chápat pojem morálního dobra
4. Kompetentní uživatelé přirozeného jazyka (běžně chápou pojmy) si dokáží představit
situace, kdy čin C je popíší predikátem N, a přesto nebudou motivováni jednat v souladu s
tímto soudem.
5. Tedy neexistuje nutný vztah mezi přirozeným predikátem N a motivací.
- ztotožnění s pojmem dobra není korektní, protože následně chybí morální motivace
- při ztotožnění „dobra“ a „fyzické rozkoše“ je problém, že při „fyzické rozkoši“ se vytrácí
motivační složka
20
- Moorovský argument otevřené otázky byl čistě sémantický – test na synonymii, otevřená
otázka prozrazuje, že pojmy jsou různé = vyvozené z různosti pojmů do různosti vlastnosti
= SÉMANTICKÝ ARGUMENT
- nový argument otevřené otázky je PSYCHOLOGICKÝ ARGUMENT – psychologický dopad
predikátů – přirozený predikát nemá nutný dopad na motivaci, pokud se to liší v dopadu na
naši motivaci, není to korektní