Otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- řada významných prvků a procedur prvorepublikové demokracie neměla ústavní oporu (Hrad, Pětka), na druhou stranu výjimečná nebyla ani rozpornost ustanovení ústavy a politické praxe (faktické nenaplnění Ústavního soudu)
- ustanovení naplňující kodex obecných práv a svobod
- v tomto roku dále TGM znovu zvolen prezidentem, Těšínsko rozděleno mezi Československo a Polsko, Tusarova vláda podává demisi a je nahrazena úřednickou vládou Černého
- sociálně demokratická levice stávkuje, nezdar, potlačena
20. Stranický systém První republiky: typologie
Vládní koalice:
Všenárodní (1918-1919 a 1922-1926) tvořena RSČ, ČSDSD, ČSS, ČSND a ČSL., kabinet Kramáře, strany, které nespojoval ideový, nýbrž všenárodní charakter
Rudozelená (1919-1920) tvořena z RSČ, ČSDSD a ČSS, v čele Tusar
Panská (občanská)(1926-1929) RSČ, ČSŽOSS, BdL, Dch-sV, později ČSND a SSL., téč Československo-německá
Široká (1929-1938) Milan Hodža
stát politických stran - měly ve společnosti privilegované postavení a zasahovaly i do nepolitických sfér života
Politické strany po rozpadu monarchie byly - na rozdíl od státních úřadů a institucí - takřka ihned plně zformovány a určitou dobu suplovaly i některé funkce státu a staly se jedinými nositelkami politické vůle
vytvářely řadu přidružených, zájmových, odborových i ekonomických organizací, slibovaly různé výhody, kariéru, kulturní vyžití…zpolitizování života
Společnost byla politicky rozštěpena na stranické segmenty
fragmentace-tříštění na desítky stran a straniček, která byla dána pestrou národnostní a sociální strukturou společnosti
Důsledkem proporcionálního volebního systému byl sklon ke koaličnímu typu vlád, nadřazenost stranických zájmů nad obecnými, minimalizace odpovědnosti stran, vyhýbání se voličským ztrátám nastolováním „úřednických vlád“apod.
Absence loajální (státotvorné) opozice uvnitř stranického spektra (až na náznak loajální opozice socialist. stran během vlády panské jednoty 1926-1929)
potenciál asystémových-mimoparlamentních subjektů, které představovaly opozici ideovou (KSČ, fašisté) a opozici národnostní (německé, slovenské, polské strany) -nebyly nuceny formulovat reálné programy a alternativní směry vývoje polického systému.
Strany nejdůležitějším faktorem volebního procesu, přestože nebyly definovány žádným zákonem.
Strany se staly hlavním tvůrcem práva, přestože samy postrádaly právní subjektivitu.
Kritici prvorepublikového stranického systému (E. Broklová) poukazují také na výjimečné pozice stranických vůdců, tuhý stranický centralismus, systém vázaných kandidátek, poslanec byl vázán rozhodnutím poslaneckého klubu v parlamentě, zideologizované vidění odchodu ze strany, koncept tzv. Pětky (pětice nejvýznamnějších politiků vládnoucí koalice), později i Osmičky, dále skupina Hradu okolo prezidenta Masaryka (volné sdružení politiků), vedl k posunu těžiště stranické politiky mimo parlamentní těleso.