RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Při realizaci této vzdělávací oblasti je třeba klást důraz především na praktické dovednosti
a jejich aplikace v modelových situacích i v každodenním životě školy. Proto je velmi důležité, aby
celý život školy byl ve shodě s tím, co se žáci o zdraví učí a co z pohledu zdraví potřebují. Zpočátku
musí být vzdělávání silně ovlivněno kladným osobním příkladem učitele, jeho všestrannou pomocí
a celkovou příznivou atmosférou ve škole. Později přistupuje důraz i na větší samostatnost
a odpovědnost žáků v jednání, rozhodování a činnostech souvisejících se zdravím. Takto chápané
vzdělávání je základem pro vytváření aktivních přístupů žáků k rozvoji i ochraně zdraví.
Vzdělávací oblast Člověk a zdraví je vymezena a realizována v souladu s věkem žáků ve
vzdělávacích oborech Výchova ke zdraví a Tělesná výchova, do níž je zahrnuta i zdravotní tělesná
výchova. Vzdělávací obsah oblasti Člověk a zdraví prolíná do ostatních vzdělávacích oblastí, které jej
obohacují nebo využívají (aplikují), a do života školy.
Vzdělávací obor Výchova ke zdraví vede žáky k aktivnímu rozvoji a ochraně zdraví
v propojení všech jeho složek (sociální, psychické a fyzické) a učí je být za ně odpovědný. Svým
vzdělávacím obsahem navazuje na obsah vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a prolíná do ostatních
vzdělávacích oblastí. Žáci si osvojují zásady zdravého životního stylu a jsou vedeni k jejich
uplatňování ve svém životě i k osvojování účelného chování při ohrožení v každodenních rizikových
situacích i při mimořádných událostech. Vzhledem k individuálnímu i sociálnímu rozměru zdraví
obsahuje vzdělávací obor Výchova ke zdraví výchovu k mezilidským vztahům a je velmi úzce
propojen s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova. Žáci si rozšiřují a prohlubují
poznatky o sobě i vztazích mezi lidmi, partnerských vztazích, manželství a rodině, škole
a společenství vrstevníků.