Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vůle

– tento termín souhrnně označuje psychické procesy a vlastnosti, které zajišťují řízení činnosti a dosahování cílů, zvláště v situacích, kdy je zapotřebí rozhodovat se mezi několika možnostmi a překonávat překážky

- člověk si dokáže vytyčovat vědomě cíle a uskutečňovat je (což patří k jeho základním znakům odlišujícím ho od zvířat)

- k poznání a k vytyčení cílů využívá poznávací procesy

- k rozhodnutí se pro určitý cíl a jeho dosažení potřebuje také motivaci a vůli

Volní procesy

Volní akt se skládá ze 3 fází:

  1. přípravná fáze činnosti – uvědomění si vnější pobídky a vnitřního motivu (tzn. uvědomění si požadavku rodičů, učitelů, kamarádů nebo skupiny a k tomu odpovídajících nebo odporujících vnitřních motivů, zájmů, potřeb), následuje volba cíle, rozhodování (někdy je to přímo boj protichůdných motivů, řešení konfliktu), rozhodování zahrnuje také poznávací procesy - shromažďování informací, jejich analýza a syntéza.

  2. vlastní vykonávání činnosti – kontrola průběhu činnosti i jejich dílčích výsledků, snaha realizovat vytčený cíl svědomitě a vytrvale, mnohdy je nezbytné překonávat překážky – únavu, odolávat pobídkám lidí i vnitřním motivům k jinému, snazšímu cíli apod.

  3. zakončení činnosti - kontrola výsledků, zhodnocení, popř. vytyčení dalšího cíle a rozhodnutí, jak v budoucí činnosti postupovat lépe.

Volní vlastnosti

- rozhodnost, ráznost

- iniciativnost, činorodost

- stálost, neovlivnitelnost

- vytrvalost, sebeovládání, sebekontrola

Charakter

- povahové jádro osobnosti a soubor individuálních zvláštností, které jsou pro člověka příznačné a vtiskují ráz celému jeho chování

- tyto vlastnosti se projevují:

  1. ve vztahu člověka k sobě samému (sebehodnocení – normální, snížené, zvýšené) ,

  2. ve vztahu k ostatním lidem (altruistický, egoistický, dominantní nebo submisivní tendence, družný nebo samotářský)

  3. ve vztahu k práci (pracovitost, důkladnost, přesnost, pečlivost, dochvilnost, iniciativnost, tvořivost, atd.)

  4. vystihují i zvláštnosti jeho vůle – volní rysy charakteru (cílevědomost, rozhodnost, vytrvalost)

- je do značné míry získaný, utváří se především výchovou a dalšími sociálními podmínkami (působení rodiny, školy, společnosti,…)

Je těsně spjat s ostatními subsystémy osobnosti - s temperamentem (ten je určován převážně biologicky), s motivací, s intelektem člověka.

Morálka

- etická (filozofická) kategorie, souhrn etických norem a pravidel a jim odpovídající způsoby jednání a chování

Rozlišujeme morálku:

  • subjektivní – vnitřně zastávané osobní zásady a principy chování

  • objektivní – postoje a chování obecně kladně hodnocené kulturní skupinou, k níž jedinec patří

morální normy a hodnoty – jsou ponejvíce naučené struktury, které si malé děti osvojují nejprve od rodičů, později od učitelů, vrstevníků, sdělovacích prostředků a společnosti obecně

Témata, do kterých materiál patří