Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vůle
– tento termín souhrnně označuje psychické procesy a vlastnosti, které zajišťují řízení činnosti a dosahování cílů, zvláště v situacích, kdy je zapotřebí rozhodovat se mezi několika možnostmi a překonávat překážky
- člověk si dokáže vytyčovat vědomě cíle a uskutečňovat je (což patří k jeho základním znakům odlišujícím ho od zvířat)
- k poznání a k vytyčení cílů využívá poznávací procesy
- k rozhodnutí se pro určitý cíl a jeho dosažení potřebuje také motivaci a vůli
Volní procesy
Volní akt se skládá ze 3 fází:
přípravná fáze činnosti – uvědomění si vnější pobídky a vnitřního motivu (tzn. uvědomění si požadavku rodičů, učitelů, kamarádů nebo skupiny a k tomu odpovídajících nebo odporujících vnitřních motivů, zájmů, potřeb), následuje volba cíle, rozhodování (někdy je to přímo boj protichůdných motivů, řešení konfliktu), rozhodování zahrnuje také poznávací procesy - shromažďování informací, jejich analýza a syntéza.
vlastní vykonávání činnosti – kontrola průběhu činnosti i jejich dílčích výsledků, snaha realizovat vytčený cíl svědomitě a vytrvale, mnohdy je nezbytné překonávat překážky – únavu, odolávat pobídkám lidí i vnitřním motivům k jinému, snazšímu cíli apod.
zakončení činnosti - kontrola výsledků, zhodnocení, popř. vytyčení dalšího cíle a rozhodnutí, jak v budoucí činnosti postupovat lépe.
Volní vlastnosti
- rozhodnost, ráznost
- iniciativnost, činorodost
- stálost, neovlivnitelnost
- vytrvalost, sebeovládání, sebekontrola
Charakter
- povahové jádro osobnosti a soubor individuálních zvláštností, které jsou pro člověka příznačné a vtiskují ráz celému jeho chování
- tyto vlastnosti se projevují:
ve vztahu člověka k sobě samému (sebehodnocení – normální, snížené, zvýšené) ,
ve vztahu k ostatním lidem (altruistický, egoistický, dominantní nebo submisivní tendence, družný nebo samotářský)
ve vztahu k práci (pracovitost, důkladnost, přesnost, pečlivost, dochvilnost, iniciativnost, tvořivost, atd.)
vystihují i zvláštnosti jeho vůle – volní rysy charakteru (cílevědomost, rozhodnost, vytrvalost)
- je do značné míry získaný, utváří se především výchovou a dalšími sociálními podmínkami (působení rodiny, školy, společnosti,…)
Je těsně spjat s ostatními subsystémy osobnosti - s temperamentem (ten je určován převážně biologicky), s motivací, s intelektem člověka.
Morálka
- etická (filozofická) kategorie, souhrn etických norem a pravidel a jim odpovídající způsoby jednání a chování
Rozlišujeme morálku:
subjektivní – vnitřně zastávané osobní zásady a principy chování
objektivní – postoje a chování obecně kladně hodnocené kulturní skupinou, k níž jedinec patří
morální normy a hodnoty – jsou ponejvíce naučené struktury, které si malé děti osvojují nejprve od rodičů, později od učitelů, vrstevníků, sdělovacích prostředků a společnosti obecně