Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- 3.m. – zdvihání z podložky, udržení hlavy v ose těla, její otáčení za zvukem, při podržení dítěte pod pažemi – koná tzv.automatickou chůzi – nohama ve vzduchu, v leže na břichu se opírá o předloktí, jemná motorika - symetrická - sahá po předmětech oběma rukama, později asymetrická
- 4.m. – sedí s oporou, na klíně se vzpírá nožkami, drží hlavičku vzpřímeně, v poloze na zádech otočí hlavu o 180 stupňů, dlaňový úchop
- 5.m. – chytá nemotorně předměty, dotýká se jich oběma rukama
- 6.m. – sedí samo kratší dobu bez opory, umí se převalit z bříška na záda
- 7.m. – samo manipuluje s předměty
- 8.m. – samo stojí, když jej držíme za ruce, samo se i posazuje, překládání předmětu z ruky do ruky
- 9.m. – rozvoj jemné motoriky, sedí vzpřímeně a pevně, bez pomoci se posadí, používá kolen i rukou k lezení (1.lokomoce), ulnoradiální úchop přechází na klešťový (mezi palcem a ukazovákem)
- 10.m. – střídá nohy (přenáší rovnováhu), chodí kolem ohrádky, je těžší předměty pouštět než uchopovat (až kolem 15.m. pustí předmět na učené místo)
- 12.m. – stojí bezpečně bez opory, chodí, držíme-li je za ruce, některé již samo, aktivní klešťový úchop
- 15.m. – chodí samostatně, umí se zastavit, úchop klešťový přechází do pinzetového,
vývoj psychických projevů a vnímání:
- zrak – 2.m. – rozvoj fixace pohledu na světelné plochy, akomodace
2.-3.m. – soustřeďuje se na blízké nápadné př. či lidskou tvář
kolem 3.m. – pohybující se př.
4.-5.m. – počátek rozlišování základních barev (od 9.m. dává určitým barvám přednost – červená, žlutá, modrá, zelená)
- sluch – 2.m. – vzniká sluchová dominanta (d.otáčí hlavu za př., kt.vydávají zvuk)
po 3.m. – najde zdroj zvuku v prostoru
druhý půlrok – rádo poslouchá rytmické a melodické zvukové podněty
- chuť, čich – konec 2.m. – rozlišuje silné základní chuťové podněty, reaguje na intenzivní čichové
- paměť – ½ r. – pamatuje si jevy jen po 2 - 3dni
1 r. – pamatuje si 2-3 týdny
hlavně vývoj znovupoznání (známé osoby, situace)
- myšlení – 1.projevy . tzv. víceúčelové reakce (cílevědomě využívá prostředku k dosažení cíle)
- řeč – příprava pro vývoj dětské řeči, nemluví, ale mnohým slovům rozumí (kolem 10.m.) a reaguje na ně
předřečové období – broukání (3./4.m.), žvatlání
5.-6.m. – aktivní naslouchání – úsměvem, broukáním začíná dávat najevo, že je naladěné na matku
7.-8.m. – na broukání navazuje vyluzování slabik
9.m. – reaguje na své jméno, zdvojování slabik
1 r. – přechází v jednoduchá slovíčka (reagují na nejbližší osoby a věci),slovní zásoba – 10-12 slov, dětský žargon (1.slůvka) – často nemají holou podobu slova a vyjadřují více pojmů (hačí, hají, bác, …), dobře mu rozumí rodiče