Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- potřeby – organismu (jídla, spánku), činnosti, sociálního kontaktu
- hra – funkční (nesleduje zvláštní cíl) – nejprve si hraje s rukama, později s nožičkami, hry s řečovými orgány – broukání, žvatlání
2.půlrok – napodobivé hry (pohyby, úkony)
9.-10.m. – sociální hry – strhávání šátku z tváře, …
vývoj emocí:
- přetrvávají v bazální oblasti – libost x nelibost (sucho, spánek, jídlo)
- se socializací dítěte – vytváří se vztah k matce – pokud je empatická – d.je důvěřivé, společenské, navazuje kontakty, intenzivně prožívá
- kolem 3.m. – 1. úsměv – reflexní
- kolem ½ r. – úsměv na základě poznání nejbližší osoby - aktivní
- kolem 6.m. – 1. negativní emoce – úzkost a strach (z nových, neznámých př., lidí, situací)
tzv. separační úzkost – při odchodu matky do 2.místnosti, při fyzické blízkosti 2.lidí – d.pláče, normální separační reakce, ukazuje na dobrý vztah s matkou, normální vývoj
- postupné diferencování emocí
- konec 1.r. – schopnost kladně se naladit i na otce, babičku, dědu
začíná mít emoční vztah k nejbližšímu prostředí
vývoj charakteru:
- nejnižší stupeň – amorální – dítě není schopno brát ohledy na 2., společnost chápe jako prostředek k uspokojování vlastních potřeb, reaguje impulsivně, egoisticky, nedostatek zábran
- ke konci 1.r. – přechází do stupně prospěšného
vývoj sociálních vztahů:
- 6.t. – 1. úsměv jedince
- od 5.m. – začíná se diferencovat vztah k známým a k cizím lidem
- po 1. ½ r. – samo vyvolává a navazuje kontakt, domáhá se pozornosti dospělých
- k vrstevníkům se začínají vztahy dítěte vytvářet od 5.m.
Batole -(1.-3.rok) je silně ovládáno city. Ve vlastní činnosti již převládají nad funkčními hrami (experimentací) hry fikční (námětové). Děti s oblibou napodobují každé odhlížené chování dospělých ("kouří", perou, krájí chléb, hádají se ,. ..)
Z hlediska racionálně-kognitivních procesů dochází u batolat k výraznému posunu ve všech funkcích:
- zjemňuje se rozlišovací schopnost počitků (odstíny barev, hlasu, rytmu apod.)
- zkvalitňuje se vnímání tvarů či prostorových vztahů (prostor je však stále organizován jen vůči sobě)
- časové vztahy jsou pro batole příliš proměnné a nenázorné, je zaměřeno téměř výhradně k přítomnosti a nejbližší budoucnosti (dětský prezentismus)
- vnímání je schématické a obsahově chudé
- pozornost (trvání hry 21-27min), převládá bezděčnost a těkavost, pozornost tedy zůstává labilní a unavitelná
- paměť převládá bezděčná a mechanická, ve dvou letech znovupoznává blízké lidi a známé předměty po uplynutí osmi týdnů, ve dvou letech pak již po sedmi měsících, vzpomínky jsou vzácné a kusé a týkají se pouze silně afektivních situací
- slovní zásoba na konci období je asi 1000 slov, potíže s výslovností (šišlání, ráčkování)