Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
12. Obecná charakteristika stadií dětství, vývoj rozumově-poznávacích funkcí v dětství a prepubertě (charakteristické změny a kvality čivosti, vnímání, pozornosti, paměti, obrazotvornosti a myšlení). Vývoj imaginativně-emotivních složek osobnosti (faktory utváření sebepojetí a sebehodnocení, emocionalita a mravní vědomí, volní procesy, autoregulace a zájmy).
Od narození po vstup do školy prodělává dítě intenzivní duševní vývoj, který tvoří základ jeho pozdějších projevů v oblasti poznávání.
Novorozenec – od narození - 1-2 měsíce (končí překonáním tzv. negativní pasivity – dítě přestává reagovat jen negativními reakcemi na působení vnějších podnětů – křik, pláč, reakce dítě je přiměřenější vnější stimulaci, dítě sebou netrhá při zvukových ani světelných podnětech, začíná sledovat předměty zrakem, otáčí hlavičku za zdrojem zvuku, …)
- někdy – doznívání embryonální fáze (u nedonošených – dorůstání nehtů,…)
- dítě se přizpůsobuje novým životním podmínkám po porodu (teplotě – nižší než v matčině těle, …), učí se samostatně přijímat potravu
- spánek: průměrně 20h (bdění 4h)
- senzomotorické schopnosti: reaguje na většinu podnětů – pohyby – nepodmíněné, reflexního rázu (vrozené – při narození vybaveno velkým množstvím reflexů – uchopovací, dýchací, kašlací, … - většina přispívá k prvotní adaptaci novým život. podmínkám – v 1r.ž. mnohé zanikají)
- senzibilita: citlivost na dotyk a tlak, na změnu polohy
na chuťové a čichové podráždění reaguje pouze, je-li intenzivní
zrakový analyzátor – reakce na světelné podněty – z počátku nepřiměřené, 1m.
otevírání očí doširoka, nepokojně jimi pohybuje, vraští čelo, pohybuje celým tělem – není ještě schopno vidět předměty
Kojenec – období od 2.měs. do 12. – 15. měs. (osvojení typicky lidských vlastností – vzpřímená chůze, řeč)
- rychlý somatický růst a psychický vývoj, čas potřebný k spánku se zkracuje, ubývá negativních reakcí, rozvíjí se experimentování s vlastním tělem a s předměty
- pohybově aktivnější, dokáže měnit polohu, manipuluje s př., zaujímá aktivní vztah k okolnímu světu, kt.začíná vnímat a poznávat
tělesný růst:
- v průběhu 1.r. – prudký růst do délky – o 25cm, přírůstek hmotnosti - ztrojnásobení (při * 50cm, ke konci – 70-75 cm, m:3-3,5 kg - m:9-10 kg)
- velká hlavička – ¼ těla, trup dlouhý, nohy krátké
- první mléčný chrup – 6-8 m.
motorika (somatický vývoj):
- vývoj pohybových schopností závisí na: dědičných dispozicích, úrovni kosterní a svalové soustavy, vyspělosti CNS
- pro vývoj – důležitý zrakový a sluchový vývoj
- probíhá od nekoordinovaných, nahodilých impulsivních pohybů ke koordinovaným a záměrným
- do 3.m. – bezcílné mávavé pohyby oběma rukama současně, doprovázeny pohyby hlavy, rtů, trupu a nohou, postupně se ohyby diferencují – sedění, stání, počátky chůze, vyvíjí se funkce rukou (manipulaci s př) – ruka – důležitý prostředek poznání