Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

12. Obecná charakteristika stadií dětství, vývoj rozumově-poznávacích funkcí v dětství a prepubertě (charakteristické změny a kvality čivosti, vnímání, pozornosti, paměti, obrazotvornosti a myšlení). Vývoj imaginativně-emotivních složek osobnosti (faktory utváření sebepojetí a sebehodnocení, emocionalita a mravní vědomí, volní procesy, autoregulace a zájmy).

Od narození po vstup do školy prodělává dítě intenzivní duševní vývoj, který tvoří základ jeho pozdějších projevů v oblasti poznávání.

Novorozenec – od narození - 1-2 měsíce (končí překonáním tzv. negativní pasivity – dítě přestává reagovat jen negativními reakcemi na působení vnějších podnětů – křik, pláč, reakce dítě je přiměřenější vnější stimulaci, dítě sebou netrhá při zvukových ani světelných podnětech, začíná sledovat předměty zrakem, otáčí hlavičku za zdrojem zvuku, …)

- někdy – doznívání embryonální fáze (u nedonošených – dorůstání nehtů,…)

- dítě se přizpůsobuje novým životním podmínkám po porodu (teplotě – nižší než v matčině těle, …), učí se samostatně přijímat potravu

- spánek: průměrně 20h (bdění 4h)

- senzomotorické schopnosti: reaguje na většinu podnětů – pohyby – nepodmíněné, reflexního rázu (vrozené – při narození vybaveno velkým množstvím reflexů – uchopovací, dýchací, kašlací, … - většina přispívá k prvotní adaptaci novým život. podmínkám – v 1r.ž. mnohé zanikají)

- senzibilita: citlivost na dotyk a tlak, na změnu polohy

  • na chuťové a čichové podráždění reaguje pouze, je-li intenzivní

  • zrakový analyzátor – reakce na světelné podněty – z počátku nepřiměřené, 1m.

  • otevírání očí doširoka, nepokojně jimi pohybuje, vraští čelo, pohybuje celým tělem – není ještě schopno vidět předměty

Kojenec – období od 2.měs. do 12. – 15. měs. (osvojení typicky lidských vlastností – vzpřímená chůze, řeč)

- rychlý somatický růst a psychický vývoj, čas potřebný k spánku se zkracuje, ubývá negativních reakcí, rozvíjí se experimentování s vlastním tělem a s předměty

- pohybově aktivnější, dokáže měnit polohu, manipuluje s př., zaujímá aktivní vztah k okolnímu světu, kt.začíná vnímat a poznávat

tělesný růst:

- v průběhu 1.r. – prudký růst do délky – o 25cm, přírůstek hmotnosti - ztrojnásobení (při * 50cm, ke konci – 70-75 cm, m:3-3,5 kg - m:9-10 kg)

- velká hlavička – ¼ těla, trup dlouhý, nohy krátké

- první mléčný chrup – 6-8 m.

motorika (somatický vývoj):

- vývoj pohybových schopností závisí na: dědičných dispozicích, úrovni kosterní a svalové soustavy, vyspělosti CNS

- pro vývoj – důležitý zrakový a sluchový vývoj

- probíhá od nekoordinovaných, nahodilých impulsivních pohybů ke koordinovaným a záměrným

- do 3.m. – bezcílné mávavé pohyby oběma rukama současně, doprovázeny pohyby hlavy, rtů, trupu a nohou, postupně se ohyby diferencují – sedění, stání, počátky chůze, vyvíjí se funkce rukou (manipulaci s př) – ruka – důležitý prostředek poznání

Témata, do kterých materiál patří