Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Úroveň poznávacích procesů:

- počitky jsou již dostatečně rozvinuté a schopné zachytit i nepatrné detaily , formou hry je možné jejich kvalitu ještě zvýšit (zavázat oči a rozpoznávat hmatem, sluchem, čichem)

- vnímání zachycuje spíše celkový dojem, ulpívá často na nepodstatných znacích (lokomotiva musí mít kouř, hnací mechanismus je vynechán); vnímání je tedy globální, neanalytické, orientované na to, co dítě subjektivně a bezprostředně upoutá; vjemy ovládá egocentričnost

tři stádia vnímání dětí:

- stádium předmětů (spočívá v jejich prostém výčtu)

- stádium činností (vyznačuje se popisem dílčích činností jednotlivých osob)

- stádium vztahů (dochází k celkovému pochopení výjevu, jeho pointy)

- potíže dělá proměnlivost časových vztahů ( dnes, včera, zítra)

- 3-4 leté děti znázorňují všechny tvary jako kruhy

- pozornost je přelétavá, prostředkem k jejímu posilování i větší záměrnosti jsou konstruktivní hry (trvání hry 4-5 let 83min, 5-6 let 96min)

- paměť je dosud nespolehlivá, učí se bezděčně a mechanicky (snadno si osvojují říkanky); opakováním úkonů vznikají návyky; od třetího roku se znovupoznání rozšiřuje i na jevy , které se moc často neopakují (do paměti se vrývají hlavně kvality citové); ve vrcholu této fáze se již začíná uplatňovat první úmyslné zapamatování

- představy jsou jemnější a bohatší

- bohatá dětská fantazie, vyznačující se konkrétností, citlivostí, svérázností, není dosud zatížena žádnou korekcí kritickým myšlením

Další charakteristické projevy poznávacích funkcí:

- kognitivní egocentrismus (Tatínku, ta řeka teče i když my spíme?)

- magičnost- přesvědčení, že vlastním slovem či představou lze ovlivňovat dění kolem sebe (soustředěním se dá přivolat tramvaj)

- antropomorfismus- přisuzování lidských pohnutek a vlastností věcem (Slunce svítí, protože je hodné.)

Kolem 4 let dítě opouští fázi "předpojmového myšlení" a dostává se do fáze "názorného myšlení".

Imaginativně-emotivní oblast:

- sebepojetí a sebehodnocení, u dětí předškolního věku se navíc začíná rodit "svědomí", jako vnitřní autonomní seberegulátor, nezávislý na reálném trestu. V této fázi však děti neberou v úvahu při hodnocení ani sebehodnocení vlastní motiv činu.

- předškolní děti jsou velmi emotivní. Častým citovým projevem zůstávají afekty. Zvláště afekty vzteku a strachu.

- "zlatý věk dětské hry", děti dospívají od hry "paralelní" přes "společnou" až ke hře "kooperativní" (vyznačují se osobitým podílem na přidělené roli); intenzivně prožívají pohádky

Adaptace na prostředí:

- nutná citová pohoda mezi rodiči

- fáze identifikace s rodičem totožného pohlaví

- vztahy k druhým dětem zůstávají většinou nahodilé, přelétavé a málo trvalé

Témata, do kterých materiál patří