Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Preferují intenzivní prožitky (hlučná hudba, rychlá jízda, slézání vrcholů, potápění do hloubek). Cílem je dosáhnout nějakého maxima.
Usilují o absolutní řešení. (přehnané aktivity s ideou)
Vše chtějí dosáhnout neodkladně, ihned. Odklad je zátěží (rychlé známosti, překotný sňatek, ukradené auto, gambleři,…)
- probíhá utváření a stabilizace sebepojetí a dalších východisek charakteru jako jsou základní soustavy postojů, ideálů a hodnot, o které se pak opírá rozhodování osobnosti. To však neprobíhá izolovaně, ale v neustálé interakci s prostředím.
- dochází ke zklidnění vztahu mezi rodiči a dětmi, ke zvýšení důvěrnosti v tomto vztahu
- narůstá spokojenost s vlastním tělem
- ke konci adolescence dochází ke stabilizaci emočního prožívání, starší adolescenti nebývají tak náladoví a citově labilní. Tuto fázi lze ozn. „období vystřízlivění“ signalizující nástup realismu mladé dospělosti (Macek)
Vnímání
- vnímání spočívá nejen v zachycení, ale také v porozumění vnímaným údajům – dospívající využívají nejen rozvinuté funkce analyzátorů, ale i stále vzrůstající zásoby poznatků a zkušeností uspořádaných do stále přesnějších a obsažnějších struktur, usnadňujících vydělování podstatných stránek jevů a vztahů ze senzorického pole
- vnímání probíhá za spoluúčasti pozornosti, paměti, myšlení, i potřeb a očekávání
- pubescenti – je pro ně typické spíše vnímání povrchní, nepřesné pozorování se zjednodušenými a ukvapenými závěry
- v dospívání se vnímání opírá o funkční vrchol všech analyzátorů
- navíc se ještě zjemňuje čich a smysl pro rytmus
Pozornost
- v pubertě – ovlivňuje pozornost nejen oslabená nervová soustava (jako důsledek rychlého růstu a hormonální přestavby), ale také značný rozsah a nevyhraněnost zájmů
- pozornost je málo stabilní a její intenzita často kolísá
- přechodně se zhoršuje - obtíže při koncentraci pozornosti, zvýšená unavitelnost, důsledkem je často i zhoršení prospěchu
- v průběhu dospívání se stále více uplatňuje záměrné, plánovité a systematické „pozorování“, dospívající začíná chápat, jakým způsobem se nejvíc naučí, co podpoří jeho soustředění na práci
- v adolescenci – stabilnější a přesnější koncentrovanost pozornosti s uplatněním abstrakce, širších poznatků a životních zkušeností
Paměť
- v pubertě – asi ve 13 letech – se mění poměr mechanické paměti (neekonomické vštěpování, rychlé zapomínání a praktická nevyužitelnost) ve prospěch paměti logické, která vyžaduje již hlubší porozumění látce a systematické přiřazování nových informací dříve vytvořeným základům
K tomu dochází díky nově vznikající schopnosti abstraktního myšlení (tato schopnost narůstá od 12 let)