Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

14. Charakter imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dospívání (emocionalita, vývoj Jáství, sebeuvědomování, sebepojetí, seberealizace, volní procesy).

Puberta (10./11. – 14:/15. let)

e to období přechodu od dětství do dospělosti (následuje adolescence). Jedinec se snaží vytvořit si vlastní identitu. Puberta - doba sexuálního dospívání - trvá 3-4 roky. Zahájena rychlým tělesným růstem, vývoj sekundárních pohlavních znaků - růst prsů, vousů, ochlupení. První menstruační krvácení - menarche - se objevuje asi 18 měsíců po vrcholu tělesného růstu. K ovulaci (uvolnění vajíčka) dochází asi rok po menarche (11 -17 let, průměrně 12 3/4 roku).

Ejakulace u chlapců se objevuje asi 2 roky po nástupu růstového spurtu, první semeno je bez spermií; jejich počet postupně narůstá (12 - 16 let, průměrně 14,5 roku; tedy o dva roky později, než dívky).

konflikt mezi pubescenty/ adolescenty a rodiči

- tradiční obavy z generační propasti, která má vznikat mezi adolescentem a jeho rodiči,

vyvolávají preventivní obavy z dospívání

- výzkumy však ukazují, že adolescenti sdílejí více společných hodnot a postojů s rodiči než s

přáteli; s těmi se radí, jak se oblékat, jakou hudbu poslouchat, ale s rodiči se radí o důležitých

věcech dále

- pravdou ale je, že v období rané a střední adolescence/puberty (11-15 let) jsou rodinné konflikty

nejčastější, přičemž více konfliktů vzniká mezi adolescentem a matkou, méně s otcem - zřejmě

proto, že matka se více účastní regulace každodenního života rodiny

- konflikty zahrnují obvykle domácí práce, úkoly do školy, pořádek, hlasitá hudba....

vývoj identity

- pubescent potřebuje vytvořit si vlastní identitu,najít odpovědi na otázky kdo jsem?kam

jdu?

- pro sebepojetí, které se vyvíjí od dětství, je puberta a adolescence kritickým obdobím

- hodnoty a normy přebírá dítě zpravidla od rodičů, postupně jsou důležité hodnoty vrstevníků,

učitelů a ostatních dospělých

- jsou-li hodnoty a normy těchto lidí ve shodě, je hledání identity snazší

- v opačném případě dochází ke zmatení rolí a adolescent zkouší jednotlivé sociální role,

než dojde k vlastní identitě

ADOLESCENCE (od 14-15 do 18-20 let):

Období adolescence můžeme přirovnat k mostu, který tvoří spojnici mezi dvěma odlišnými světy – svět dětství (závislost, nezodpovědnost) a svět dospělosti (samostatnost, odpovědnost). K. Lewin (1939) ve své teorii hovoří o adolescenci jako o změně skupinové příslušnosti ve smyslu přechodu z jednoho území (známého) ke druhému neznámému přes „zemi nikoho“, která je plná protikladů. Mladiství má překročit toto „kognitivně nestrukturované“ území, tj. pohybuje se v situacích, které ještě plně poznatkově a zkušenostně nezvládl. Z tohoto pramení jeho celkově nejisté chování, doprovázené zvýšenou senzibilitou a reaktivitou. Je již odloučen od bývalého území (světa dětství), a ještě není přijat jako plnoprávný partner do společnosti dospělých, je v nestabilní pozici.

Témata, do kterých materiál patří