Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Celkový ráz tohoto období je dán, tím že se v něm zakončuje přechod ke skutečné dospělosti. Začíná ještě vyhrocenými rozpory období puberty, končí však už dosažením nové rovnováhy na začátku dospělosti. Vlna vzedmutá pubertou pomalu opadává. I když ještě ledacos z předchozích „bláznivých let“ doznívá, doba největších rozporů minula, nastává jejich pozvolné vyrovnávání

V průběhu tohoto vývojového stupně se obvykle ukončuje tělesný růst. Pro ukončení adolescence biologická kritéria již takovou váhu nemají – důležitější jsou kritéria psychologická (dosažení osobní autonomie), případně sociologická (role dospělého) a pedagogická (ukončení vzdělání a získání profesní kvalifikace). Z psychosociálního hlediska je dospělost definována svobodou rozhodování, spojenou se zodpovědností za své rozhodnutí a z toho vyplývající jednání. Adolescenti velmi často přijímají pouze svobodu, ale o zodpovědnost nestojí.

Tělesná stránka

  • zrychlené tempo růstu v pubertě ustupuje klidnému zakončování tělesného vývoje

  • rychlejší je přírůstek váhy, tělo pozbývá vytáhlosti a hranatosti

  • dochází k pohybové vyváženosti (v pubertě pohyby nemotorné )

Vlastní tělo jako součást identity

  • citliví na zvláštnosti svého těla a zevnějšku (srovnávají svůj vývoj s vývojem kamarádů)

  • vnější vzhled pokládán za důležitou stránku života

  • adolescent se potřebuje líbit jiným i sobě, aby se ubezpečil o své hodnotě. Nápadné oblečení přitahující pozornost je prostředkem seberealizace, výrazem snahy dívek i chlapců, že se nemusí podceňovat, že mohou upoutávat pozornost a líbit se.

Morálka

„V pojetí spravedlnosti jsou adolescenti – ve srovnání s dětmi – méně oportunističtí. Podle kognitivní teorie morálního vývoje L. Kohlberga (1976) se k období adolescence vztahuje především období tzv. konvenční morálky a jen okrajově období morálky postkonvenční. Konvenční morálka je založena na principech, které adolescent odvozuje z jednání lidí v nejrůznějších situacích v jeho okolí. „Být dobrý“ v očích lidí, na nichž mu záleží, má pro něj velkou hodnotu. Jeho zkušenosti s dobrem a zlem z jednotlivých situací se postupně generalizují do obecnějšího pojetí spravedlnosti, povinností a pravidel.

Trestání

Fyzické tresty jsou v tomto životním období zvlášť nebezpečnou zbraní. Je to pochopitelné, uvážíme-li vývojové vlastnosti, specifické pro toto životní období. Fyzický test nepříjemně útočí na pocit vlastní důstojnosti, drtí pocit jejich nezávislosti, který má tak velkou úlohu v motivaci mládeže. Podrývá autoritu dospělých, protože mládež získává přesvědčení, že rodiče jsou vůči ní bezmocní, musí-li zacházet do krajnosti. Oslabuje citová pouta, neboť pokoření vyvolává nenávist, touhu po pomstě a útěku.

Témata, do kterých materiál patří