Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Celkový ráz tohoto období je dán, tím že se v něm zakončuje přechod ke skutečné dospělosti. Začíná ještě vyhrocenými rozpory období puberty, končí však už dosažením nové rovnováhy na začátku dospělosti. Vlna vzedmutá pubertou pomalu opadává. I když ještě ledacos z předchozích „bláznivých let“ doznívá, doba největších rozporů minula, nastává jejich pozvolné vyrovnávání
V průběhu tohoto vývojového stupně se obvykle ukončuje tělesný růst. Pro ukončení adolescence biologická kritéria již takovou váhu nemají – důležitější jsou kritéria psychologická (dosažení osobní autonomie), případně sociologická (role dospělého) a pedagogická (ukončení vzdělání a získání profesní kvalifikace). Z psychosociálního hlediska je dospělost definována svobodou rozhodování, spojenou se zodpovědností za své rozhodnutí a z toho vyplývající jednání. Adolescenti velmi často přijímají pouze svobodu, ale o zodpovědnost nestojí.
Tělesná stránka
zrychlené tempo růstu v pubertě ustupuje klidnému zakončování tělesného vývoje
rychlejší je přírůstek váhy, tělo pozbývá vytáhlosti a hranatosti
dochází k pohybové vyváženosti (v pubertě pohyby nemotorné )
Vlastní tělo jako součást identity
citliví na zvláštnosti svého těla a zevnějšku (srovnávají svůj vývoj s vývojem kamarádů)
vnější vzhled pokládán za důležitou stránku života
adolescent se potřebuje líbit jiným i sobě, aby se ubezpečil o své hodnotě. Nápadné oblečení přitahující pozornost je prostředkem seberealizace, výrazem snahy dívek i chlapců, že se nemusí podceňovat, že mohou upoutávat pozornost a líbit se.
Morálka
„V pojetí spravedlnosti jsou adolescenti – ve srovnání s dětmi – méně oportunističtí. Podle kognitivní teorie morálního vývoje L. Kohlberga (1976) se k období adolescence vztahuje především období tzv. konvenční morálky a jen okrajově období morálky postkonvenční. Konvenční morálka je založena na principech, které adolescent odvozuje z jednání lidí v nejrůznějších situacích v jeho okolí. „Být dobrý“ v očích lidí, na nichž mu záleží, má pro něj velkou hodnotu. Jeho zkušenosti s dobrem a zlem z jednotlivých situací se postupně generalizují do obecnějšího pojetí spravedlnosti, povinností a pravidel.
Trestání
Fyzické tresty jsou v tomto životním období zvlášť nebezpečnou zbraní. Je to pochopitelné, uvážíme-li vývojové vlastnosti, specifické pro toto životní období. Fyzický test nepříjemně útočí na pocit vlastní důstojnosti, drtí pocit jejich nezávislosti, který má tak velkou úlohu v motivaci mládeže. Podrývá autoritu dospělých, protože mládež získává přesvědčení, že rodiče jsou vůči ní bezmocní, musí-li zacházet do krajnosti. Oslabuje citová pouta, neboť pokoření vyvolává nenávist, touhu po pomstě a útěku.