Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1. Období puberty – 11 – 15 let
Fáze prepuberty – 11 – 13 let – začíná prvními známkami pohlavního zrání, zej. objevením se prvních sekundárních pohlavních znaků a urychlení v růstové křivce. Končí nástupem menstruace u dívek a u chlapců poluce. (u chlapců probíhá fyzický vývoj asi o 1-2 roky později.)
Fáze vlastní puberty – 13 – 15 let – nastupuje po dokončení prepuberty a trvá do dosažení reprodukční schopnosti (reprodukční schopnost je až 1 – 2 roky po první menstruaci)
Hlavní psychologické charakteristiky dospívání:
- emoční labilita
- vztahovačnost
- dráždivost, přecitlivělost na různé podněty přicházející z vnějšku
- časté a nápadné změny nálad, zejména směrem k negativním rozladám
- větší impulzivita jednání, nedostatek sebeovládání
- nestálost a nepředvídatelnost reakcí a postojů
- obtíže při koncentraci pozornosti, až zhoršení prospěchu
- zvýšená unavitelnost
- střídání ochablosti a apatičnosti s krátkými fázemi vystupňované aktivity
- „útěky“ do svého soukromého citového života, nebo do vystupňovaného denního snění
- projevuje se zvýšený zájem o svoje duševní dění
- zájem o zevnějšek – věnují zvýšenou pozornost svému vzhledu, účesu a oblečení. Obraz vlastního těla a zevnějšku je součástí sebepojetí a sebehodnocení. Svůj vzhled srovnává i ideálem (zej. dívky). Chlapci – výška, svaly, fyzická síla – prestiž ve skupině vrstevníků, dívky – společnost klade vyšší požadavky na vzhled ženy).
- odpor k autoritám (rodičům, učitelům)
2. Období adolescence – 15 – 20, 22 let
- v této době je dosahována plná reprodukční zralost a je dokončován tělesný růst (ovšem již pomalejším tempem), tvar těla dostává dospělou podobu
- rychle se mění postavení jedince ve společnosti – nastávají 2 důležité sociální mezníky - dochází k přechodu ze základní školy do učebního oboru nebo na střední školu – v 15 letech, v druhé polovině adolescence může být vyučen, maturovat, jít na vysokou školu nebo vstoupit do zaměstnání
- probíhá volba a příprava na povolání, bývá dosaženo i nezávislosti na rodině (sociální zralost)
- rozvíjí s empatie s vrstevníky, počínají heterosexuální vztahy, 1. pohlavní styk (biologická zralost)
Začíná se vyrovnávat diskrepance mezi tělesným, psychickým a sociálním vývojem.
Adolescenti kladou důraz na „aktuální prožitky“. Odmítají také hodnoty i styl života rodičovské generace („jednotvárnost“ jejich práce a způsobu života, „usedlost“ apod.) Na jedné straně by chtěli přednosti dospělosti, na druhé straně odmítají odpovědnost dospělého, plnění povinností. Odmítání dospělosti = psychosociální moratorium (dle E. Eriksona). Moratorium je výrazem potřeby něco zastavit, zabrzdit. Adolescenti jsou již schopni být samostatní a zodpovědní, avšak nechtějí. Je pro ně důležitá i budoucnost, ale žijí současností. Chtějí žít „naplno“.
