Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

1. Období puberty – 11 – 15 let

  1. Fáze prepuberty – 11 – 13 let – začíná prvními známkami pohlavního zrání, zej. objevením se prvních sekundárních pohlavních znaků a urychlení v růstové křivce. Končí nástupem menstruace u dívek a u chlapců poluce. (u chlapců probíhá fyzický vývoj asi o 1-2 roky později.)

  2. Fáze vlastní puberty – 13 – 15 let – nastupuje po dokončení prepuberty a trvá do dosažení reprodukční schopnosti (reprodukční schopnost je až 1 – 2 roky po první menstruaci)

Hlavní psychologické charakteristiky dospívání:

- emoční labilita

- vztahovačnost

- dráždivost, přecitlivělost na různé podněty přicházející z vnějšku

- časté a nápadné změny nálad, zejména směrem k negativním rozladám

- větší impulzivita jednání, nedostatek sebeovládání

- nestálost a nepředvídatelnost reakcí a postojů

- obtíže při koncentraci pozornosti, až zhoršení prospěchu

- zvýšená unavitelnost

- střídání ochablosti a apatičnosti s krátkými fázemi vystupňované aktivity

- „útěky“ do svého soukromého citového života, nebo do vystupňovaného denního snění

- projevuje se zvýšený zájem o svoje duševní dění

- zájem o zevnějšek – věnují zvýšenou pozornost svému vzhledu, účesu a oblečení. Obraz vlastního těla a zevnějšku je součástí sebepojetí a sebehodnocení. Svůj vzhled srovnává i ideálem (zej. dívky). Chlapci – výška, svaly, fyzická síla – prestiž ve skupině vrstevníků, dívky – společnost klade vyšší požadavky na vzhled ženy).

- odpor k autoritám (rodičům, učitelům)

2. Období adolescence – 15 – 20, 22 let

- v této době je dosahována plná reprodukční zralost a je dokončován tělesný růst (ovšem již pomalejším tempem), tvar těla dostává dospělou podobu

- rychle se mění postavení jedince ve společnosti – nastávají 2 důležité sociální mezníky - dochází k přechodu ze základní školy do učebního oboru nebo na střední školu – v 15 letech, v druhé polovině adolescence může být vyučen, maturovat, jít na vysokou školu nebo vstoupit do zaměstnání

- probíhá volba a příprava na povolání, bývá dosaženo i nezávislosti na rodině (sociální zralost)

- rozvíjí s empatie s vrstevníky, počínají heterosexuální vztahy, 1. pohlavní styk (biologická zralost)

Začíná se vyrovnávat diskrepance mezi tělesným, psychickým a sociálním vývojem.

Adolescenti kladou důraz na „aktuální prožitky“. Odmítají také hodnoty i styl života rodičovské generace („jednotvárnost“ jejich práce a způsobu života, „usedlost“ apod.) Na jedné straně by chtěli přednosti dospělosti, na druhé straně odmítají odpovědnost dospělého, plnění povinností. Odmítání dospělosti = psychosociální moratorium (dle E. Eriksona). Moratorium je výrazem potřeby něco zastavit, zabrzdit. Adolescenti jsou již schopni být samostatní a zodpovědní, avšak nechtějí. Je pro ně důležitá i budoucnost, ale žijí současností. Chtějí žít „naplno“.

Témata, do kterých materiál patří