Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vývoj sebepojetí: 4 r. uvědomuje si rozdíl dítě x dospělý, uvědomuje si své pohlaví – sebepojetí věku a pohlaví; 5.r. – závislé na aktuální situaci, není stabilní; je schopno regulovat své prožívání, rozvíjí se porozumění; začíná rozumět kontextu sociální situace, je schopno ji přehodnotit, je schopno oddálit přání
Školní zralost:
- stav dítěte, který zahrnuje jeho zdravotní, psychickou i sociální způsobilost začít školní docházku a zvládnout požadavky školní výuky. Jedná se o výsledek biologického zrání nervového systému a celé dosavadní zkušenosti dítěte
- zrání CNS – projevuje se změnou celkové reaktivity, zvýšením emoční stability a odolnosti vůči zátěži, je předpokladem adaptace na školní režim, pozitivně ovlivňuje lateralizaci ruky, rozvoj motorické i senzomotorické koordinace a manuální zručnosti, je předpokladem zrakového i sluchového vnímání (potřebné pro učení čtení a psaní)
- zahrnuje tři složky: fyzickou zralost, psychickou zralost, sociální a emocionální zralost
Fyzická(tělesná) zralost- úroveň posuzuje pediatr při pravidelných lékařských prohlídkách.
- posuzuje se tělesná výška (za optimální se považuje cca 120 cm), hmotnost (cca 20 kg) a stav dentice (nástup výměny mléčného chrupu)
- zjišťuje se např. tzv. filipínská míra – dát ruku přes hlavu na ucho
Psychická zralost
- určitá dosažená úroveň v oblasti poznávacích procesů
- přechod od globálního k diferenciovanému vnímání, rozvoj analyticko-syntetické činnosti, zvyšování kapacity paměti, oblasti myšlení odpoutání od egocentrismu s posunem od názorného myšlení k logickému
- slovní zásoba, gramaticky správná řeč bez vážných poruch výslovnosti a vyspělá grafomotorika
- základní poznatky o světě, dovednosti a schopnosti potřebné pro výuku:
vyslovuje správně všechny hlásky a hláskové skupiny, umí se vyjadřovat – pojmenuje známé věci a jevy, hovoří v celých větách, umí vyprávět kratší povídku, přednese básničku, písničku
je schopno třídit, posuzovat a porovnávat věci a základní jevy, má základní poznatky o sobě, rodině a blízkém okolí, domácích pracích, zná některá povolání, zvířata, rostliny, základní přírodní jevy, materiály, barvy
přiměřeně zručné – umí modelovat, navlékat, vystřihovat, zvláště ale kreslit a malovat
- bývá sem zahrnuta i pracovní zralost - začíná se zajímat o činnosti připomínající školní úkoly, samostatnost, aktivnost a dovednost záměrně udržet pozornost na delší časový úsek a účastnit se řízené činnosti, schopnost podřídit se úkolu, přiměřenou ctižádost, vytrvalost, zodpovědnost, spolehlivost
Citová a sociální zralost
- sch. přijmout roli školáka, akceptovat autoritu učitele, osamostatnění se z vazby na rodiče, sociální zkušenosti a dovednosti