Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Míra odolnosti vůči zátěži závisí na:

  • vrozených předpokladech

  • dosažené vývojové úrovni

  • individuálních zkušenostech – jestliže se určitá varianta vyrovnání se zátěží osvědčila, člověk ji má tendenci opakovat

  • celkovém aktuálním stavu

Psychická deprivace

- stav, kdy některá z objektivně významných potřeb není uspokojována v dostatečné míře, přiměřeným způsobem a po dostatečně dlouhou dobu.

Deprivační zkušenost patří k nejzávažnějším zátěžovým vlivům, může nepříznivě ovlivnit jak aktuální psychický stav jedince, tak jeho psychický vývoj.

Existují vývojové fáze, kdy je u člověka zvýšená citlivost k určitému typu deprivace (např. v raném věku jsou důsledky citové deprivace větší než v pozdějším období.

Podle oblasti strádání rozlišujeme tyto typy deprivace:

1. Biologická deprivace

- nedostatek jídla, spánku, atd. Ohrožuje tělesné i duševní zdraví a při dlouhodobějším trvání může vést k závažnému poškození, nebo dokonce úmrtí. (např. u týraných a zanedbávaných dětí)

2. Podnětová deprivace

Člověku chybí žádoucí množství a variabilita různých podnětů. Příčinou může být špatně fungující a zanedbávající rodina, ale i zdravotní postižení, které nemocnému brání různé podněty získat a adekvátně zpracovat (např. pohybově a smyslově postižení lidé)

3. Kognitivní deprivace

Výchovné a výukové zanedbávání může vést k deprivaci v oblasti potřeby učení. Dítě, které je zanedbáváno, se za těchto okolností nemůže dobře rozvíjet, protože nemá dostatečnou příležitost k učení. Může se pak jevit jako mentálně postižené, ačkoli mu chybí pouze potřebná zkušenost.

4. Citová deprivace

Vzniká v důsledku neuspokojení potřeby spolehlivého a jistého citového vztahu a matkou, event. jinou osobou. Citové strádání může podstatným způsobem ovlivnit celkový rozvoj dítěte, jeho vztah k ostatním lidem i k sobě samému.

5. Sociální deprivace

Tato deprivace je důsledkem omezení přiměřených kontaktů s lidmi. (např. často u lidí chronicky nemocných nebo postižených)

Stres

- stav nadměrného zatížení, či ohrožení

Stres nemusí mít vždy jen negativní význam. Přiměřená míra stresu může člověka také aktivizovat, stimulovat jej k hledání účelného řešení situace a tím rozvíjet jeho kompetence.

Vyhledávání stresových situací může být dokonce i úmyslné, protože navozují pro někoho příjemné pocity, dané vyplavením endorfinů do mozku (lidé s potřebou extrémních sportů, přetěžování nadměrnými výkony apod.)

Charakteristické znaky stresových situací

  • Pocit neovlivnitelnosti situace - člověk vnímá určitou situaci jako stresovou, je-li přesvědčen, že nelze zabránit tomu, aby vznikla.

  • Pocit nepředvídatelnosti vzniku situace – člověk nedokáže odhadnout, kdy by tato a situace mohla vzniknout, a tudíž se na ni nemůže připravit - což zvyšuje pocit stresu. (např. obava z opakování přírodní katastrofy – nové záplavy)

  • Pocit nezvládnutelnosti situace – situace klade subjektivně nepřiměřené nároky. (např. člověk není schopen zvládnout požadavky určitého zaměstnání, nebo se nemůže ubránit šikaně na pracovišti)

  • Nepříjemný tlak okolností vyžadujících příliš mnoho změn – vyvolává pocit dezorientace. Změna životních zvyklostí klade velké nároky na adaptaci (např. přechod do jiného typu školy, úraz či rozpad rodiny)

Témata, do kterých materiál patří