SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
se zásadou přiměřenosti
-
vyvarovat se „nečitelných“ projevů (pokrčení ramen, sešpulení úst..) a manýrismů (např. časté upravování
brýlí, poposedávání, „hraní si“ s prstýnky, tužkou..)
-
vysílat aktivní účast, že sdělení druhého chápeme a akceptujeme
-
udržovat vhodnou vzdálenost (intimní styk – blíže než půl metru; osobní styk – 50-120cm; sociální styk –
120-350cm; veřejný styk – 3,5m-na doslech)
Chyby v komunikaci – v posuzování druhého člověka:
-
haló efekt – zastínění více stránek osobnosti pod vlivem jedné vlastnosti (př. jen hokejista primitiv..)
-
vliv prvního dojmu – vzhled, vystupování
-
vliv předsudků – např. kvůli příslušnosti k určité menšinové (etnické, názorové..) skupině
-
vliv profesního zaměření – někdy až profesionální deformace (učitelé, gynekologové, patologové…)
-
vliv lidové logiky – tzv. selského rozumu (tlustí jsou klidní, hubení nevyrovnaní..)
-
vliv minulé zkušenosti s podobným člověkem
-
vliv vlastního žebříčku hodnot
Způsoby analýzy komunikace:
1. Obsahová analýza komunikace:
- obsahová analýza se snaží odpovědět na otázku, co vše vyjadřuje určité sdělování
- podstata této metody spočívá v tom, že je určité sdělování (jako proces), nebo sdělení (jako produkt komunikace)
podrobeno systematickému rozboru
základní schéma obsahové analýzy komunikace:
a) přesné vymezení zkoumaných kategorií (např. jednotlivých myšlenek nebo znaků, které zastupují např.
určité slovo..)
b) frekvenční analýza prvků (sledujeme, jak často se v komunikaci objevují ve vztahu k rozsahu textu nebo
času; to, co je důležité, o tom se častěji mluví)