SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
avšak podle situace v různém zastoupení a síle významnosti
úroveň smyslů a senzitivita jedince - - patří k základním předpokladům percepce
V důsledku soc. percepce dochází k chybám v posuzování psychiky a osobnosti lidí:
Percepční stereotypy:
HALÓ EFEKT – jedna nápadná (kladná nebo záporná) vlastnost člověka nebo věci nás ovlivní natolik, že ho
hodnotíme zobecněně všechny jeho vlastnosti (např. někdo oslňuje svou inteligencí a my si nevšimneme, že je
nespolehlivý. Naproti tomu u kdo má pouze nepříjemný vzhled nebo hlas – považujeme jej za osobu se zápornými
povahovými vlastnosti.)
EFEKT NOVOSTI – výraznější vliv na utváření dojmu o novém člověku mívají nejnovější informace
EFEKT SHOVÍVAVOSTI A EFEKT PŘÍSNOSTI – tendence hodnotit rozdílně lidi, ke kterým má člověk kladný
vztah a ke kterým má vztah záporný
CHYBA PROSTŘEDÍ (CHYBA FIGURY A POZADÍ) – lze ji zařadit pod „haló efekt“.
(např. průměrný pracovník, který je posuzován se skupinou méně úspěšných, je obvykle oceněn neúměrně vysoko,
zatímco ve skupině výborných by byl oceněn neúměrně nízko.)
127
EFEKT SETRVAČNOSTI – jde o takovou chybu v hodnocení, která vyplývá z minulých zkušeností s tímto
člověkem. Např. student, který byl několikrát vyhodnocen jako výtečný, je tak posuzován automaticky, i do
budoucnosti, i když jeho výkon klesá, naproti tomu ten, kdo je považován za lajdáka, zbavuje se této pověsti velmi
obtížně i když se již zlepšil.
CHYBA BLÍZKOSTI – časová nebo prostorová blízkost podnětů vede k tomu, že jsou častěji posuzovány
analogicky (shodně). Jde o tendenci hodnotit obdobně ta hlediska, která jsou např. ve formulářích dotazníků umístěna
za sebou nebo blízko sebe
CHYBA KONTRASTU – tendence přiřazovat pozorovaným lidem takové vlastnosti, které jsou v protikladu