SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
c) poměr mezi příznivými a nepříznivými atributy spojovaných s určitým prvkem (např. předpojatost,
nadržování, odmítání, očekávání..)
d) suma asociací vztahující se např. k určitému znaku (asociace, metafory, parafráze..; vypovídá o intenzitě,
síle prožitku vztahu, který symbol pro účastníky komunikace má)
- samostatným problémem obsahové analýzy je jejich výpověď o autorovi a jeho vztahu k recipientovi; zde jsou
sledována další kritéria:
a) frekvence sebereprezentujících prvků – ego-skóre („já“), snaha překvapit, ohromit, dosáhnout ocenění od
recipienta; patří sem i zdůrazňování vlastního postavení, ohánění se tituly a funkcemi…)
130
b) frekvence tendencí k podceňování …
c) frekvence manipulace – zneužití komunikace k dalším skrytým záměrům
d) členění, struktura textu (snaha uspořádat, upřesnit nebo naopak zahltit, šokovat..)
e) nasycení informacemi (kvalita a kvantita informací)
f) prezentace hlediska autora (vyjadřuje autor svůj pohled na dané téma nebo ne?)
g) míra interpretace (autor uplatňuje svůj subjektivní postoj, ale vydává ho za odborný a nestranný, maskuje
ho za informace z jiných zdrojů)
h) způsob zacházení s přebíranými či prezentovanými myšlenkami jiných lidí (snaha vydávat je za vlastní,
odmítání jiných názorů a shazování autora, překrucování…)
i) tendence k stylizaci (stylizování se do určité role – např. „poradce“, „vševěd“…)
Formální analýza komunikace:
- přináší výpověď o účastnících komunikace a umožňuje pochopit skutečný obsah komunikace – jak lidé komunikují,
jaký čas věnují dialogu, jak se na něm podílejí,…
- formální charakteristiky komunikace: