SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
STEREOTYPIZACE - iracionálně založené posuzování jedinců nebo celých skupin
autostereotypy – představa jedince nebo soc. skupiny sami o sobě, např. co si myslí Češi o sobě
heterostereotypy – představa jedince nebo soc. skupiny o někom jiném, např. co si myslí Češi o Němcích,
často se jedná o předsudky o národních minoritách např. Češi o Romech, nebo o určité třídě např. „měšťák“,
„venkovan“
PŘEDSUDKY – nezdůvodněné (nepodložené), ale poměrně pevné postoje, často souvisí s diskriminací
Rozvíjet a kultivovat sociální dovednosti (komunikace, percepce, kooperace, akceptace, empatie,..), tzn. porozumět
nejen sám sobě, ale i druhým lidem, efektivně s nimi komunikovat, spolupracovat, vyjednávat i zvládat krizové a
zátěžové situace.
Smíšení příjmu a interpretace NEkultivovaná percepce – probíhá uvědomovaně i mimo vědomí.
Nekultivované percepční děje mohou vnímání výrazně zkreslovat a tak snižovat efekt logického myšlení,
protože mu neposkytnou správná výchozí data ke zpracování.
128
24. Sociální komunikace. Komunikační obsahy. Druhy komunikace. Možnosti kultivace komunikačních
dovedností. Způsoby analýzy komunikace.
Sociální komunikace
- sdělování a přijímání informací v sociálním styku
- souvisí se sociální interakcí.
- je vzájemná výměna názorů mezi lidmi, která se děje prostřednictvím jazyka
- je symbolickým výrazem interakce a slouží ke třem účelům: