SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
postoje k hodnotám sociálním
Vytváření postojů
učením
nápodobou
ztotožnění s idejemi, normami
Předsudky - převzaté, tradicí udržované iracionální postoje, které se u jedince udržují jako stálé zdroje negativních
afektů vůči menšinám, rasám apod.
Interakce
-
vzájemný vztah lidí při společné činnosti.
-
interakce předpokládá vzájemnost , vzájemnou stimulaci a vzájemné ovlivňování.
-
interakce – jednosměrná
-
obousměrná = meziosobní interakce
-
interakce nesmí vést svou povahou k utváření závislosti, ani na činnosti, ani na partnerovi.
-
interakční vlivy nesmí narušovat utváření autonomie (nezávislosti) a autenticity (původnosti) jedince.
Základní formy součinnosti:
koexistence - jedinci směřují ke svým individuálním cílům nezávisle
koordinace - vzájemné sladění podmínek individuálních činností směřujících k individuálním cílům
kooperace - společná cesta ke společnému cíli
Základní formy interakce:
rivalita (soupeření)- interakce typu "kdo z koho". Jde o interakci rizikovou. Vytváří konfliktogenní prostředí.
soutěžení - cílem soutěže není "být první", ale "zvýšit výkon".
reciprocita (vzájemnost) - příkladem je to, co obvykle označujeme jako přátelský vztah - vstřícnost,
otevřenost, vzájemná podpora a uvědomování si smyslu společného vztahu.
manipulace - způsob ovlivňování jiných lidí, při němž se tito lidé stávají prostředkem dosahování osobních
cílů manipulátora
Interakční styl učitele Typy sociální interakce mohou mít podobu jednosměrného nebo oboustranného působení subjektů.
Typičtější je jednosměrné působení subjektů, čímž se rozumí působení jednoho člověka na druhého