Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

137 

26.  Kognitivní  předpoklady  školního  výkonu.  Hlediska  při  posuzování  kognitivních  předpokladů,  typy 
laterality  a  jejich  vliv  na  školní  výkon.  Leváctví.  Osobnostní  mimointelektové  faktory  determinující  školní 
výkon.   
Faktory determinující školní výkon: ,,Aby se dítě čemukoliv naučilo, musí být schopné látku vnímat a pochopit její podstatu, musí se na učení soustředit a 
zapamatovat si to, co je důležité. Vzhledem k tomu, že učivo je většinou prezentováno slovním výkladem učitele nebo 
tištěným textem v učebnici, musí dítě dobře zvládnout jazyk. Musí verbálnímu sdělení rozumět a musí být rovněž 
schopné se aktivně vyjadřovat, aby mohlo svoje znalosti potvrdit. Všechny uvedené předpoklady patří do kategorie 
kognitivních schopností, to znamená těch, které se nějak uplatňují v poznávání. Dost často se posuzují v souhrnu, v 
rámci obecné inteligence, jejíž jsou součástí. Rozvoj rozumových schopností, tj. inteligence, závisí na interakci dvou 
základních faktorů: dědičných dispozic a podnětnosti prostředí, v němž dítě vyrůstá.“ (Vágnerová 2001) 

A)  F. týkající se dítěte (osobnosti, zdravotního stavu, genetické dispozice - genotyp) 

a.  ,,Dispozice k rozvoji kognitivních schopností jsou geneticky podmíněny, dědí se z rodičovské generace 

na generaci potomků. Dědičné jsou ovšem pouze předpoklady, další rozvoj těchto schopností už závisí 
na způsobu, jakým je dítě stimulováno, tj. na kvalitě, četnosti a přiměřenosti podnětů.“ Vágnerová 

B)  F. týkající se prostředí (užší a širší prostředí) 

a.  „Vlivy prostředí nepůsobí vždycky stejně, mohou být modifikovány i samotnou dědičnou informací. 

Témata, do kterých materiál patří