SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
137
26. Kognitivní předpoklady školního výkonu. Hlediska při posuzování kognitivních předpokladů, typy
laterality a jejich vliv na školní výkon. Leváctví. Osobnostní mimointelektové faktory determinující školní
výkon.
Faktory determinující školní výkon: ,,Aby se dítě čemukoliv naučilo, musí být schopné látku vnímat a pochopit její podstatu, musí se na učení soustředit a
zapamatovat si to, co je důležité. Vzhledem k tomu, že učivo je většinou prezentováno slovním výkladem učitele nebo
tištěným textem v učebnici, musí dítě dobře zvládnout jazyk. Musí verbálnímu sdělení rozumět a musí být rovněž
schopné se aktivně vyjadřovat, aby mohlo svoje znalosti potvrdit. Všechny uvedené předpoklady patří do kategorie
kognitivních schopností, to znamená těch, které se nějak uplatňují v poznávání. Dost často se posuzují v souhrnu, v
rámci obecné inteligence, jejíž jsou součástí. Rozvoj rozumových schopností, tj. inteligence, závisí na interakci dvou
základních faktorů: dědičných dispozic a podnětnosti prostředí, v němž dítě vyrůstá.“ (Vágnerová 2001)
A) F. týkající se dítěte (osobnosti, zdravotního stavu, genetické dispozice - genotyp)
a. ,,Dispozice k rozvoji kognitivních schopností jsou geneticky podmíněny, dědí se z rodičovské generace
na generaci potomků. Dědičné jsou ovšem pouze předpoklady, další rozvoj těchto schopností už závisí
na způsobu, jakým je dítě stimulováno, tj. na kvalitě, četnosti a přiměřenosti podnětů.“ Vágnerová
B) F. týkající se prostředí (užší a širší prostředí)
a. „Vlivy prostředí nepůsobí vždycky stejně, mohou být modifikovány i samotnou dědičnou informací.