SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- škola – postavení dítěte v školním kolektivu, oslabená schopnost porozumět chování
spolužáků v určitých sociálních situacích, nízká frustrační tolerance, děti sLMD, zanedbané děti, neschopnost
kooperace, vzdělávací problémy v důsledku sociální zanedbanosti, nízká úroveň volního úsilí, vzdělávací problémy
v důsledku nižších intelektuálních schopností, opakování třídy, přeřazení do zvláštní školy často v důsledku
výchovných problémů
- mimoškolní prostředí – v pubertě vzniká touha osamostatnit se od dospělých, ale
současně se zařadit mezi vrstevníky (působení party nebude mít negativní význam, pokud byla rodinná výchova dobrá
vždy je třeba znát
dítě individuálně
140
a rodina představovala přijatelné zázemí), nedostatek zájmů nebo zájmy pasivní a receptivní, nevyhraněnost zájmové
oblasti, nuda
genetické dispozice k disharmonickému vývoji a agresivnímu způsobu reagování. Taková dispozice se může
projevovat v dětství především na úrovni temperamentu – 1-3%, rizikovým faktorem je dráždivost, impulsivita, menší
citlivost ke zpětné vazbě. Zpravidla bývá obdobně disponován alespoň jeden z rodičů, a tak je leckdy složité odlišit
dědičnou zátěž od zátěže psychosociální.
oslabení nebo porucha CNS – převážně na bázi prenatálního nebo perinatálního poškození představuje určitou
dispozici pro vznik poruch chování, (u dětí se syndromem hyperaktivity, po úrazech hlavy, u některých druhů
epilepsie), jejich základem je rozkolísanost emočního ladění, nižší schopnost ovládání
AGRESE:
Definice agrese: „aggredi“ = napadat, útočit Za agresivní jednání je považováno taková forma jednání, při které dochází k ohrožení osob, společnosti, popř. i
vlastní osoby, živé přírody a majetku. Souborně můžeme považovat agresi za pojem, kterým označujeme rozličné
formy chování a projevů, jejichž účelem je něčeho dosáhnout pomocí násilí. -Podobně i M. Vágnerová popisuje užitečné a přijatelné formy agrese: „Socializovaná varianta, která respektuje daná
společenská pravidla, je označována jako Asertivita. Je to schopnost prosazovat a realizovat vlastní cíle, které mohou
být i z objektivního hlediska přijatelné, nebo dokonce žádoucí.“
ZDROJE AGRESE Zdrojem agresivního chování, které je podmíněno temperamentem nebo osobnostní výbavou se může stát:
1. Potřeba uvolnění zásoby energie „nesocializovaným způsobem“ , např. u žáků je to tehdy, když se nemůžou o