SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
přestávce vyběhat nebo jiným způsobem vybít svoji nahromaděnou energii. Pak se stane, že místo aby např. kopali
do míče - kopnou do spolužáka!
2. Potřeba odreagování úzkosti, stresu např. z písemky či zkoušení. Agrese je jednou z více možností které se nabízejí
k odvedení úzkosti, pokud se taková možnost žákovi osvědčí, pak se u něj fixuje!
3. Porucha osobnosti - psychopatie, jejíž rysy lze shrnout do následujících bodů.
Jiné zdroje agrese:
-
Agrese jako reakce na nenaplnění potřeb. Pokud nejsou uspokojovány některé ze základních potřeb
(Maslow), nastává u jedince pocit ohrožení a snaží se bránit. Jednou z možností obrany je agresivní chování.
-
Agrese jako projev potlačených emocí. Agresivní chování může být výsledným projevem dříve potlačených
emocí jako např. hněvu, vzteku, smutku či beznaděje.
-
Agrese jako důsledek nadměrně pečující matky. Nejedná se o nenaplnění základních potřeb. Jen některé
děti jsou z rodiny zvyklé, že jim rodiče plní všechna jejich přání. Nerozlišují svá přání od skutečných potřeb.
Pokut jim dospělí jejich přání neplní, začnou se vztekat a chovat agresivně.
-
Agrese jako nápodoba. Agresivní chování prezentované v médiích nebo projevované lidmi, kteří jsou pro
žáky jejich vzory, mohou děti nekriticky napodobovat. Zejména tehdy, pokud je toto chování prezentováno
jako zajímavé.
Směry agrese, se kterými se můžeme u dětí setkat:
-
Agrese zaměřená na druhého člověka. Různé formy verbální nebo fyzické agrese zaměřené na spolužáky
nebo učitele.