Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

2.  Kvalitativně strukturální (všímáme si struktury nadání a dílčích kognitivních výkonů; rozložení dílčích 

intelektových výkonů – poznáme školní nedostatky) 

1) Je rozhodující při diagnostice dílčích nedostatků ve struktuře nadání a z nich vyplývajících 
parciálních výukových obtíží. Ke školsky významným nedostatkům ve struktuře nadání patří zejména 
dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie; sem definice dyslexie, úrovně zkoumání dyslexie 
podle Matějčka, nápravné metody při čtenářských obtížích.  

2) subtesty inteligenčního testu prohlásíme za reprezentanty dílčích intelektových výkonů a všímáme 
se výkonů dosažených v jednotlivých subtestech (např. úroveň všeobecných znalostí, praktického 
úsudku, zobecňování atd.) 

3.  Funkcionálně dynamická (týká se rychlosti psychických procesů, zvláštností rozsahu zpracovaných podnětů) 

 
 
 
Lateralita
: funkční převaha jednoho párového orgánu nad druhým, je odrazem dominance jedné hemisféry 

lateralita levostranná- levá ruka, levá noha, levé oko 

lateralita pravostranná- pravá ruka, pravá noha, pravé oko 

lateralita zkřížená- oko jinak než nohy a ruce, ty bývají stejně (př.: p. oko, l.ruka a l. noha) 

138 

lateralita nevyhraněná- není jasná dominance 

o  ambidextrie- člověk je úplně stejně schopen používat jak pravou, tak levou stranu 

- Podle Z. Drnkové a R. Syllabové se lateralita většinou dělí do „pěti kategorií:  

L = vyhraněné leváctví 

o  L – = méně vyhraněné leváctví 

A = nevyhraněná lateralita neboli ambidextrie neboli smíšená dominance 

o  P – = méně vyhraněné praváctví 

P = vyhraněné praváctví “ 

- potřeba zkoumat ve věku 5-6 let, než jde dítě do školy 
- nejhorší varianta je lateralita zkřížená, kříží se senzorické a motorické dráhy v mozku; je to také předpoklad pro 
dyslexii, … 
 
Leváctví: stav, kdy všechny vedoucí senzorické a motorické funkce jsou na levé straně a řídící centrum se nachází 
v pravé mozkové hemisféře. 
- Vedoucí (dominantní) hemisférou pro řeč, porozumění řeči a pro racionální myšlení je levá hemisféraPravá 
hemisféra je dominantní pro chápání jevů v čase a prostoru (Machová, 2005). „Zajímavé je, že vizuální procesy, 
sluch a matematika jsou obecně sdíleny oběma polovinami.“ (Jane M.Healey, Leváci a jejich výchova, 2002, str. 35) 
- První projevy laterality můžeme zaznamenat zhruba kolem 7. měsíce dítěte, kdy dochází k dozrávání motorických 
drah. Výrazné projevy laterality zjistíme až kolem 2. roku dítěte 
 
Osobní mimointelektové faktory determinující školní výkon: Kategorizaci determinant školních nesnází podává například Wagner (1970). Značně osobité konstrukty pro 
kategorizaci adaptačních poruch v dětství a dospívání volí Werner (1978). Podle něho je nutno jejich těžiště hledat 
zejména ve čtyřech rovinách pozorování osobnosti: 

Témata, do kterých materiál patří