SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2. Kvalitativně strukturální (všímáme si struktury nadání a dílčích kognitivních výkonů; rozložení dílčích
intelektových výkonů – poznáme školní nedostatky)
o
1) Je rozhodující při diagnostice dílčích nedostatků ve struktuře nadání a z nich vyplývajících
parciálních výukových obtíží. Ke školsky významným nedostatkům ve struktuře nadání patří zejména
dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie; sem definice dyslexie, úrovně zkoumání dyslexie
podle Matějčka, nápravné metody při čtenářských obtížích.
o
2) subtesty inteligenčního testu prohlásíme za reprezentanty dílčích intelektových výkonů a všímáme
se výkonů dosažených v jednotlivých subtestech (např. úroveň všeobecných znalostí, praktického
úsudku, zobecňování atd.)
3. Funkcionálně dynamická (týká se rychlosti psychických procesů, zvláštností rozsahu zpracovaných podnětů)
Lateralita: funkční převaha jednoho párového orgánu nad druhým, je odrazem dominance jedné hemisféry
o
lateralita levostranná- levá ruka, levá noha, levé oko
o
lateralita pravostranná- pravá ruka, pravá noha, pravé oko
o
lateralita zkřížená- oko jinak než nohy a ruce, ty bývají stejně (př.: p. oko, l.ruka a l. noha)
138
o
lateralita nevyhraněná- není jasná dominance
o ambidextrie- člověk je úplně stejně schopen používat jak pravou, tak levou stranu
- Podle Z. Drnkové a R. Syllabové se lateralita většinou dělí do „pěti kategorií:
o
L = vyhraněné leváctví
o L – = méně vyhraněné leváctví
o
A = nevyhraněná lateralita neboli ambidextrie neboli smíšená dominance
o P – = méně vyhraněné praváctví
o
P = vyhraněné praváctví “
- potřeba zkoumat ve věku 5-6 let, než jde dítě do školy
- nejhorší varianta je lateralita zkřížená, kříží se senzorické a motorické dráhy v mozku; je to také předpoklad pro
dyslexii, …
Leváctví: stav, kdy všechny vedoucí senzorické a motorické funkce jsou na levé straně a řídící centrum se nachází
v pravé mozkové hemisféře.
- Vedoucí (dominantní) hemisférou pro řeč, porozumění řeči a pro racionální myšlení je levá hemisféra. Pravá
hemisféra je dominantní pro chápání jevů v čase a prostoru (Machová, 2005). „Zajímavé je, že vizuální procesy,
sluch a matematika jsou obecně sdíleny oběma polovinami.“ (Jane M.Healey, Leváci a jejich výchova, 2002, str. 35)
- První projevy laterality můžeme zaznamenat zhruba kolem 7. měsíce dítěte, kdy dochází k dozrávání motorických
drah. Výrazné projevy laterality zjistíme až kolem 2. roku dítěte
Osobní mimointelektové faktory determinující školní výkon: Kategorizaci determinant školních nesnází podává například Wagner (1970). Značně osobité konstrukty pro
kategorizaci adaptačních poruch v dětství a dospívání volí Werner (1978). Podle něho je nutno jejich těžiště hledat
zejména ve čtyřech rovinách pozorování osobnosti: