SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
134
5 typů jednosměrného působení: 1) Potenciální pozorování. Pozorování druhého člověka, který ví, že je pozorován (žáci pracují a učitel je sleduje).
Potenciální pozorovatel působí jako podnět pro větší aktivitu u činností již ovládaných a zautomatizovaných. Tlumivě
působí u činností tvůrčích, které vyžadují samostatné myšlení a soustředění se.
2) Koakce. Oba účastníci na něčem samostatně pracují a oba jsou potenciálními pozorovateli toho druhého. Dochází k
tzv. sociální facilitaci = sociálnímu usnadnění činnosti, protože se zvyšuje motivovanost obou. U tvůrčích činností
však dochází k nápodobě výtvorů, k jejich uniformitě.
3) Interakce mistra s učedníkem. Roli zde hraje tzv. observační učení = učení
pozorováním. Účastník, který je v dané věci misterem je vzorem pro ještě nezkušeného, je návodem jak pracovat.
Nejde o prosté kopírování, ale o návod jak postupovat.
4) Interakce typu sociálního posilování. Posilování v psychologii je např. kladné hodnocení žáka. Aby bylo účelné,
tak musí být včasné, úměrné, důsledné pro všechny.
5) Interakce typu sugestivního ovlivňování. Jedinec nekriticky přijímá příkazy a sdělení druhého člověka.
Autosugesce = příkazy a sdělení jedince sama k sobě bez kritického zkoumání správnosti.
Heterosugesce = druhý člověk ovlivňuje myšlení a chtění nekritického jedince.
Sugestor = ten, kdo ovlivňuje.
Sugestibilita = schopnost nechat se ovlivnit, je vyšší u žen a dětí (nejvíce mezi 8. a 12. rokem).
Oboustranné působení:
1) Interakce při kooperování. „Jde o dosahování co nejlepšího výsledku společně.
Spolupráce = řešení konviktní situace, kdy je možné dosáhnout cíle jen tehdy, když všichni
účastníci kladně k tomuto cíli spějí.“
Míru spolupráce ovlivňují:
fyzikální faktory (možnost přímého kontaktu a komunikace zvyšuje možnost lepší kooperace); sociální faktory (např.
dobré předchozí zkušenosti umožní opět užití kooperace); zvláštnosti osobnosti (negativně působí bezohlednost, nedůvěryhodnost a autoritářský přístup); volba vhodné strategie
(určitý způsob voleb jednání v konfliktní situaci,nesmí být zklamána důvěra, aby nedošlo na soupeření);
charakter hodnot, o které jde (kde jde o vysoké hodnoty, je kooperace vyšší).
2) Interakce při soupeření. Snaha o dosažení co nejlepšího výsledku u jednotlivce.
Soupeření = řešení konfliktní situace, kdy o konečný efekt usiluje několik lidí, ale dosáhnout
jej může pouze jediný z nich. Cílem je vždy zvítězit nad soupeřem. Mezi taktické kroky patří
obrana a útok.
3) Interakce typu pomoci. Pomáhající chování. Pomoc člověku, který je v nesnázích
např. zaostávající a neprospívající žák.
4) Interakce typu hry. Rozlišujeme dva základní typy her: hry soupeřivé a hry
kooperativní.
5) Soutěžení. Soutěžení je určitý druh soupeření, konkurenčního chování. Soutěživá
atmosféra zvyšuje výkonnost žáků.
Typem pedagogické interakce může být také ještě diktování, ústní nebo písemné zkoušení, které často funguje jako
trest a propůjčení role, kde žák přebírá roli učitele např. při přednesu svého referátu.