SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Děti s různými genetickými předpoklady mohou reagovat na tytéž podněty odlišně. Určité prostředí
nemusí být pro rozvoj různě disponovaných dětí stejně užitečné. Např. v intenzivně stimulujícím
prostředí vysoce vzdělané rodiny se může lépe rozvíjet nadprůměrně nadané dítě, zatím co sotva
průměrný jedinec by mohl být v takové 10 rodině přetěžován a stresován subjektivně nadměrnou
stimulací i očekáváním. Takové dítě by se lépe rozvíjelo v klidném a méně náročném prostředí.“
Vágnerová
C) F. týkající se výchovně vzdělávacího procesu
a. ,,V průběhu dospívání se mohou některé genetické dispozice projevit nápadnějším způsobem než v
dřívějším období. Dítě je závislé na rodině, jeho rodiče rozhodují o tom, co bude dělat a s kým se
bude stýkat. Dospívající si začínají sami vybírat činnosti, které je zajímají, přátele či budoucí profesi.
Ve větší míře než dřív tak spoluvytvářejí i své prostředí, které je ovlivňuje. Působení takového
prostředí, např. skupiny vrstevníků, se aktuálně jeví efektivnější než vliv rodiny či školy, protože je ve
větším souladu s vrozenými dispozicemi jedince, ale i s jeho vývojově podmíněnými potřebami.“
Vágnerová
Kognitivní předpoklady žáka ke školnímu výkonu: úroveň myšlení, pozornosti, paměti…
Při posuzování těchto předpokladů uplatňujeme 3 hlediska:
1. Kvantitativně potenciální (sledujeme celkovou úroveň nadání, vyjadřuje se pásmem na stupnici IQ)
o
Týká se rozsahu vzdělavatelnosti. Obvykle je vyjadřováno pásmem. Začínající psychologové nezřídka
přihlížejí jen k tomuto hledisku a další víceméně opomíjejí. Pokud uplatňujeme toto hledisko,
zjišťujeme, uvažujeme o celkové úrovni rozumového nadání (sem synonyma, pásma intelektu, věk
mentální a chronologický, hrubé skóre a vážené skóre).