SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Žák s poruchami chování - dlouhodobě nerespektuje sociální normy
- jsou zde určité nápadnosti – citová chladnost, nedostatečná schopnost empatie, nemá pocit viny, nemá dobré vztahy
s kamarády, nedůvěřuje jiným, za své chyby osočuje jiné, vztahy k druhým jsou povrchní, pro druhého se angažuje
jen za nějaké výhody, nezvládá sociální role, má nižší frustrační toleranci, častým rysem osobnosti je agresivita,..
- o žáku s poruchami chování hovoříme až tak v době staršího školního věku
- působení musí být dlouhodobé – důležité je vytyčení cílů
Příčiny poruch chování Poruchy chování lze charakterizovat jako odchylku v oblasti socializace, kdy dítě není schopné respektovat běžné
normy chování na úrovni odpovídající jeho věku (eventuálně úrovni jeho rozumových schopností)
Základním rysem těchto poruch je chování, kterým jsou v různé míře, opakovaně a dlouhodobě (alespoň 6 měsíců)
narušovány sociální normy. Nejde o následky duševních poruch či onemocnění, ale o odchylky v osobnostním vývoji.
Faktory ovlivňující vznik poruch chování:
sociální prostředí – rodina – rodinný model chování působí nedostatečně nebo nevhodně, emočně chladní
rodiče, závislosti v rodině, fyzické nebo psychické týrání, nízká nebo žádná stimulace dítěte, neúplná rodina,
deprivační zkušenost (potřeba smysluplného světa, potřeba životní jistoty založená na stabilním citovém vztahu,
potřeba bezpečí, potřeba životní jistoty, potřeba životní perspektivy), rodiče jsou anomální osobnosti, partnerské
neshody,pobyt jednoho z rodičů ve vězení, nízká vzdělanostní úroveň rodičů, úmrtí jednoho z rodičů, nezaměstnanost,
nekompetentnost ve výchovné rodičovské roli