Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Násilí a mučení je cílené a rafinované, děje se spíše ve skrytu, bez přítomnosti svědků 

Specifika rodinné výchovy 

Časté uplatňování důsledného a náročného přístupu, někdy až vojenského drilu bez lásk 

3. typ - “Srandista”, optimistický, dobrodružný, se značnou sebedůvěrou, výmluvný, nezřídka oblíbený a 

vlivný. 

Vnější forma šikanování 

Šikanuje pro pobavení sebe i ostatních, patrná snaha vypíchnout “humorné” a “zábavné” stránky 

Specifika rodinné výchovy 

Nezaznamenal jsem významnější specifika, pouze v obecnější rovině je přítomna citová subdeprivace 

a absence duchovních a mravních hodnot v rodině 

 
Dělení podle D. Olweuse 
(ve Vágnerová, str. 285): 
a)  šikanování skryté (ostrakizace, která se projevuje pouze sociální izolací a vyloučením oběti ze skupiny 

vrstevníků) 

b)  šikanování zjevné – může mít podobu:  

fyzického násilí a ponižování (strkání, bití, zavírání do popelnice,…oběť je škrcena, dušena, bodaná 

špendlíky,…apod.) 

psychického ponižování a vydírání (nucení ke svlékání, posluze, nadávání, izolace,… kritika, výsměch 

neúspěchům, slabostem a handicapům, vyhrožování,…) 

destruktivních aktivit zaměřených na majetek oběti (braní a ničení věcí, trhání sešitů, polívání věcí, …) 

 
Další možné dělení:  -  fyzická agrese,  
-  slovní agrese a zastrašování zbraněmi,  
-  násilné a manipulativní příkazy,  
-  krádeže, ničení a manipulace s věcmi 
 
Stadia šikany
     1.stadium: OSTRAKISMUS 
2.stadium: fyzická agrese a přitvrzování manipulace 
3.stadium: klíčový moment - vytvoření jádra 
4.stadium: většina přijímá normy agresorů 
5.stádium: dokonalá  šikana 
 
DELIKVENCE: 
Definice delikvence mládeže: „Všechny typy jednání mládeže, jež porušují sociální normy chráněné právními 
předpisy  včetně  přestupků,  ve  stejném  smyslu  se  užívá  výraz  delikventní  chování  mládeže“
  (Matoušek,  O. 
Mládež a delikvence. 2003, s. 315). 
Původ slova: 
Termín pochází z latinského delinques, což označuje „toho, který se dopustil přestupku“. Delikventní chování lze tedy 
považovat za relativně výstižný termín a jako mírné označení pro přestupky, provedené dětmi a dospívajícími. 
 

Témata, do kterých materiál patří