SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Definice dyslexie – shrnutí
Současné definice kladou důraz na individualitu
Definují dyslexii jako významný rozdíl mezi inteligencí a úrovní čtení
Potíž zůstává v míře daného rozdílů, abychom mohli stanovit diagnózu (mezi autory
značný rozdíl)
V současných definicích se objevuje fakt, že dyslexie se může objevovat také u žáků s MP
či se sociální nebo kulturní deprivací
Jedná se o endogenní (vnitřní) poruchu, přičemž vnější okolnosti vytváří více či méně
podmínky pro jejich vývoj a manifestaci
Projevy v MŠ
Projevy na ZŠ
projevy SŠ
- Záměny a vynechávání
hlásek, částí slov
- používání slov
v nesprávném významu
- špatná paměť v užívání
běžných slov
- špatné tvoření rým
- Neschopnost určit první a
poslední hlásku ve slově
- obtíže s opisem či
obkreslením
- nepořádek na papíře
- poruchy krátkodobé paměti,
pozornosti, zručnosti,
nemotornost při oblékání
- nadměrné vynaložení
energie, času při školní
práci
- často a rychle se unaví
- pomalý výkon, chybovost
- přeskakování slov i řádků
- záměna písmen (b-p-d, g-
q, e-a)
- obtížné učení abecedy,
dnů v týdnu, měsíců
- zaměňování levé a pravé
strany
- problémy s vyjadřováním
(chudší slovník)
- potíže v oblasti gramatiky
- Obtíže s opisováním
z tabule
- zvláštní pozice při čtení
- přeskakování řádku, slov
- obtíže využívat místo na
papíře
- obtíže při rozlišování
různých typů písma
- záměny písmen
- obtíže s výslovností
obtížných slov
- problémy v používání
slovníku, interpunkce
- obtíže v oblasti paměti
Obtíže s organizací času