SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
145
28. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání (specifické vývojové poruchy učení):
Dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie. Symptomatologie, příčiny, vliv na školní výkon.
Možnosti korekce, zásady specifického přístupu učitele a rodiče. Specifické poruchy učení se projevují nejen při osvojování čtení, psaní a počítání, ale jsou
doprovázeny řadou dalších obtíží, které můžeme označit jako průvodní znaky.
Specifické poruchy učení (SVUP) mohou být definovány jako neočekávaný a nevysvětlitelný stav,
který může postihnout dítě s průměrnou nebo nadprůměrnou inteligencí, charakterizovaný významný
opožděním v jedné nebo více oblastech učení.
„Je zcela nezvratné, že existuje fenomén specifických poruch učení, který někdy výrazně nepříznivě
ovlivňuje vzdělávací i osobnostní rozvoj dětí, takže má vliv i na jejich celoživotní orientaci a adaptaci
ve společnosti. Má rozličnou etiologii mimointelektového charakteru, která však negativně ovlivňuje i
rozvoj kognitivních a intelektových funkcí jedince“ (Pokorná V. 2010, s. 73).
Definice SPU – shrnutí
Dané definice jasně dokládají že, SPU jsou poruchou Centrálního nervového systému
Upozorňují, že se SPU mohou vyskytnout společně s nespecifickými poruchami
Poruchy procesů, kterými se získávají a zpracovávají informace
Specifické vývojové poruchy:
Dyslexie je poruchou čtení – zaměňování, špatné rozlišování písmen, chybí porozumění textu,
zaměňování slabik, vázne plynulost čtení, porucha sluchové paměti