Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

 
Projevy dysgrafie – specifická porucha psaní  

  Postihuje  zejména  celkovou  úpravu  písemného  projevu,  osvojení  jednotlivých 

písmen, napodobení tvaru, spojení hlásky s písmenem, řazení písmen 

  Narušena motorika, porucha automatizace pohybů, motorická a senzomotoricko-

motorická koordinace 

  Zaměňování tvarově podobných písmen, písmo je neuspořádané, těžkopádné 

neobratné 

  Tendence směšovat tiskací a psací písmo 

  Problém s dodržováním lineatury 

147 

  Píší pomalu, namáhavě, často vadné držení psacího náčiní 
  Proces psaní vyžaduje velkou koncentraci pozornosti, není schopen se soustředit na 

obsahovou a gramatickou stránku  

  Žák, který opouští základní školu a nemá zautomatizované psaní, není připravený 

na život  

 
 
Dysortografie je narušená schopnost ovládnout gramatická a pravopisná pravidla. Děti zaměňují i-y, 
s-z, dy-di, ty-ti, sykavky, rozlišení krátkých a dlouhých samohlásek, vynechávají interpunkce atp. Tyto 
děti se umí naučit pravidla nazpaměť, ale neumí je použít v praxi.  
 

Projevy dysortografie – specifická porucha pravopisu 

  Často ve spojení s dyslexií 

  Nepostihuje  celou  gramatickou  stránku  jazyka,  týká  se  tzv.  specifických 

dysortografických  jevů  (vynechávky,  záměny  tvarově  podobných  písmen 
v písemné  podobě,  inverze,  zkomoleniny,  chyby  v artikulační  neobratnosti, 
nesprávně  umístěné  nebo  vynechané  vyznačení  délek  samohlásek,  chyby 
v měkčení) 

  Negativně ovlivňuje také proces aplikace gramatického učiva 

 
 
Dyskalkulie
 se týká matematických schopností. Jedná se o neschopnost pochopit symbolickou povahu 
čísla, odříkat čísla sudá, lichá, či pozpátku. Při tom se nejedná o sníženou rozumovou schopnost.  
grafická – neschopnost psát matematické znaky,  
verbální – obtíže při označování množství  a  počtu předmětů, řady  sudých  a  lichých  čísel, lexická  – 
neschopnost číst matemat.symboly,  
operační –narušená schopnost provádět matem.operace + - x : 
Reedukace:  
  Předčíselné představy – upevňování pojmů malý, velký, větší, menší stejný, silný, slabý, největší, 

Témata, do kterých materiál patří