SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
reedukace se realizuje především ve specializované třídě nebo individuální či skupinovou
formou v poradenském pracovišti (PPP, SPC)
-
dále reedukaci organizují tato pracoviště formou „cestujících pedagogů“, kteří dojíždějí do
běžných škol
-
při školách nebo samostatně vznikají dyscentra
-
ve školách se organizují kroužky a nápravné skupiny, pracující po vyučování
Náprava SVPU: Nejlepší nápravou je předcházení těmto poruchám.
náročný, dlouhodobý diagnosticko-terapeutický proces;
• cíl: odstranění nebo zmírnění potíží dítěte a zlepšení jeho psychického stavu;
• musí odpovídat individualitě dítěte a typu poruchy;
• vyžaduje značné úsilí ze strany dítěte, učitele, rodiny a dalších odborníků.
Forma reedukace:
• provádí ji speciální pedagog, učitel – absolvent speciálního kurzu, psycholog;
• individuální nebo skupinová reedukace;
• škola (běžná třída, třída individuální péče, dys-kroužek, třída pro žáky s SPU);
• PPP (dys-skupinky);
• Dys-centrum.
Nejčastější chyby při reedukaci - vyčítání, vymáhání slibů, že se dítě zlepší
- horší urážky, nadávky, srovnávání s úspěchy sourozence, kamaráda
- každodenní úměrné psaní diktátů stejným způsobem
- každodenní opakování čtení příliš náročných textů
- nesprávné postupy při učení se naukovým předmětům
- stále podivování nad tím, že dítě něco neumí
- nerespektování specifických obtíží, které souvisí s poruchou
- odpírání chvály
Zásady nápravy SVPU:
1. respektovat každé dítě jako individualitu
2. analyzovat situace dítěte (úzkost, obava, neúspěch)
3. přesná diagnostika obtíží
4. stanovit obtížnost úkolů (příliš lehké x příliš obtížné)
5. zažít úspěch při prvním setkání (velká motivace)
6. práce v malých krocích (systematičnost)
7. cvičení provádět s porozuměním, zabránit prostému opakování
8. pracovat za plného soustředění
9. připravit zúčastněné, že práce je dlouhodobá a potřebuje trpělivost
10. nutná automatizace jednotlivých činností (psaní – držení tužky, papír, sklon)
11. použít přirozené metody a techniky (názornost, praktická činnost)
12. vše musí mít danou strukturu – systém, rytmus