SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
151
29. Neurotické poruchy u dětí, dospívajících a dospělých. Symptomatologie, příčiny, možnosti
psychologického a pedagogického korektivního ovlivnění.
Neurotické poruchy jsou typické změnou prožívání, uvažování a chování
Základem potíží je pocit ohrožení a dysforie (zhoršení emočního ladění spojené s pocity napětí, strachu a
úzkosti), které vedou ke vzniku obranných mechanismů.
Příliš velká zátěž se může vyvolávat nadměrné obavy, úzkost, podrážděnost, může člověka neúčelně
aktivizovat nebo naopak tlumit.Pod vlivem zátěže se může měnit způsob uvažování a může vést až
k neúčelné preferenci takové obranné strategie, jež vede neurotickým reakcím. Maladaptivní chování se
může zafixovat. Člověk má tendenci chovat se stejně, kdykoliv se dostává do podobné situace.
Chování neurotika může být nápadné a neobvyklé, ale neporušuje základní sociální normy. Ani hodnocení
reality není základním způsobem narušeno. Postižený člověk si zpravidla odlišnost svých projevů uvědomuje
a jsou pro něj i jeho okolí obtěžující. V mnoha případech trpí více sekundárními, tj. společenskými následky
svých neurotických projevů (koktavost, nutkavé jednání). Neurózy jsou funkční poruchou, nejsou spojeny
s nálezem v oblasti nervového či jiného orgánu.
Neurózy: postihují nervovou soustavu. Projevují se u značné části populace. Léčí se psychoterapií.
Neurózy jsou funkční poruchy vznikající bud' přímo zažívanými zátěžovými situacemi v interakci s
daným prostředím, nebo nepřímým působením konfliktních vztahů v blízkém okolí. Jedná se o nemoc,
kterou lze vyléčit. Nemocné děti sekundárně trpí příznaky duševními, potížemi tělesnými, popř.
obojím.
