SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
genetické dispozice k disharmonickému vývoji a agresivnímu způsobu reagování - taková dispozice se může
projevovat v dětství především na úrovni temperamentu – 1-3%, rizikovým faktorem je dráždivost, impulsivita, menší
citlivost ke zpětné vazbě. Zpravidla bývá obdobně disponován alespoň jeden z rodičů, a tak je leckdy složité odlišit
dědičnou zátěž od zátěže psychosociální.
oslabení nebo porucha CNS – převážně na bázi prenatálního nebo perinatálního poškození představuje určitou
dispozici pro vznik delikvence, (u dětí se syndromem hyperaktivity, po úrazech hlavy, u některých druhů epilepsie),
jejich základem je rozkolísanost emočního ladění, nižší schopnost ovládání
Delikventní chování můžeme rozlišit: podle stupně závažnosti (od trestné činnosti k alkoholismu), z hlediska věku
delikventa, podle převládající složky osobnosti, opakování činu.
Ne všechny přestupky, nepřiměřené věku hodnotíme jako delikvenci (viz. černý pasažér v šalině). Také je důležité
mít na vědomí kulturní vzorce, v nichž člověk vyrůstal.
Klasifikace mravní narušenosti z pohledu společenské závažnosti:
disociální chování
asociální chování
antisociální chování
http://www.zsodrypohorska.cz/poruchy_chovani.pdf)
Disociální chování - nepřiměřené, nespolečenské, dá se zvládnout běžnými pedagogickými postupy, bývá
přechodné, příčiny: vynucování pozornosti, nástrojem boje o moc s rodiči, školní problémy, důsledek
perfekcionistické výchovy, posilnění sebevědomí, strach, získání výhody,..