SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
aspekty architektonické (přístup do školy a její okolí, její pavilony či naopak jednolitý blok, rozmístění tříd, vybavení
odborných učeben, kabinetů, dílen, řešení šaten, tělocvičny, školní jídelny a chodeb, kabinetů), hygienické
(nezávadnost stavebních materiálů, bezpečnost, akustika, osvětlení, vytápění, větrání, prach), ergonomické (velikost a
podoba nábytku ve škole, uspořádaní různých sdělovačů a ovládacích prvků, uspořádání pracovních míst žáků i
učitelů), organizační (řešení příchodů do školy, odchodů, dělení s spojování tříd pro jednotlivé předměty, režim o
přestávkách, styk s rodiči, počty žáků a učitelů s ohledem na kapacitu školy, využívání prostor školy po skončení
vyučování) apod.
► Sociální atmosféra školy – tento termín má daleko užší rozsah. Je to krátkodobý jev, situačně podmíněný a
mění se během vyučovacího dne nebo týdne. Například atmosféra ve škole o velké přestávce, při zahájení školního
roku, při inspekci, po těžkém úrazu některého žáka nebo učitele či atmosféra při rozdávání vysvědčení na konci
školního roku.
► Klima školy – Důraz je kladen na to, jak klima školy vnímají lidé, kteří se v dané škole pohybují, tedy samotní
aktéři klimatu školy. Klima školy zahrnuje dlouhodobé postupy vnímání, hodnocení, prožívání a reagování všech
aktérů školy na to, co se ve škole děje, co se stalo v minulosti, nebo co se má stát v nejbližších dnech nebo i ve
vzdálenější budoucnosti.
V rámci klimatu školy můžeme rozlišit jeho dva krajní typy:
Otevřené klima školy – Ve škole převládá vzájemná důvěra, učitele jsou zaujatí pro svou pedagogickou práci, jejich
chování je otevřené a nepředstírané. Ředitel školy spolupracuje se svými podřízenými a jde jim osobním příkladem.
Pravidla chování a chodu školy jsou jasná a stálá.