Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

 
Uniformita – shodnost chování s normou, není projevem podrobení se ale „převzetí“ určitých projevů 
 
Konvence
  –  jedinec  přebírá  určité  zavedené  kulturní  vzorce  chování,  vhodná  jednání  pro  určitou  kulturní  situaci 
(např. pustíme sednout staré lidi v autobuse) 
 
Norma může být přijímána také jako náhrada vlastní nejistoty. Utváří se identifikace s normou, která odstraňuje tenzi 
z vlastního rozhodování. Vnitřní anarchie je tak kompenzována vnějším „pořádkem“. 
 
Rizika skupinového života: deindividuace 
heterosugesce 
konformismus 
skupinové stereotypy – obraz, který není produktem vlastních zkušeností, ale produktem příslušnosti k určité skupině 
– je přebírán již hotový 

  autostereotypy – např. co si myslí Češi o sobě 
  heterostereotypy – např. co si myslí Češi o Němcích, často se jedná o předsudky o národních minoritách např. 

Češi o Romech, nebo o určité třídě např. „měšťák“, „venkovan“ 

skupinové myšlení  - má tyto symptomy:  

  iluze nepostižitelnosti 
  iluze nezranitelnosti skupiny  
  smýšlení v rámci „inherentní morality“ (tj. morální normy, která se ve skupině vytvoří) 
  „kolektivní racionalizace“ 
  „iluze jednomyslnosti“ 
  autocenzura, atd. 

122 

Možnosti využití zákonitostí skupinového života v pedagogické praxi: Vlivu skupiny se využívá v převýchově delikventů, v léčení alkoholiků, ve skupinové psychoterapii aj. 
Nejúčinnější  faktory  terapeutické  skupiny:  podobnost  problémů,  sounáležitost,  emocionální  podpora,  empatie, 
akceptace,  porozumění,  koheze  (soudržnost),  pomoc  jiným,  sebeprojevení,  zpětná  vazba,  konfrontace,  vhled, 
korektivní emociální zkušenost, získání nových informací, sociální zručnost, pochopení zákonitostí fungování skupin 
a mezilidského styku. 
 
CO JE KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY?   

Témata, do kterých materiál patří