SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Uniformita – shodnost chování s normou, není projevem podrobení se ale „převzetí“ určitých projevů
Konvence – jedinec přebírá určité zavedené kulturní vzorce chování, vhodná jednání pro určitou kulturní situaci
(např. pustíme sednout staré lidi v autobuse)
Norma může být přijímána také jako náhrada vlastní nejistoty. Utváří se identifikace s normou, která odstraňuje tenzi
z vlastního rozhodování. Vnitřní anarchie je tak kompenzována vnějším „pořádkem“.
Rizika skupinového života: deindividuace
heterosugesce
konformismus
skupinové stereotypy – obraz, který není produktem vlastních zkušeností, ale produktem příslušnosti k určité skupině
– je přebírán již hotový
autostereotypy – např. co si myslí Češi o sobě
heterostereotypy – např. co si myslí Češi o Němcích, často se jedná o předsudky o národních minoritách např.
Češi o Romech, nebo o určité třídě např. „měšťák“, „venkovan“
skupinové myšlení - má tyto symptomy:
iluze nepostižitelnosti
iluze nezranitelnosti skupiny
smýšlení v rámci „inherentní morality“ (tj. morální normy, která se ve skupině vytvoří)
„kolektivní racionalizace“
„iluze jednomyslnosti“
autocenzura, atd.
122
Možnosti využití zákonitostí skupinového života v pedagogické praxi: Vlivu skupiny se využívá v převýchově delikventů, v léčení alkoholiků, ve skupinové psychoterapii aj.
Nejúčinnější faktory terapeutické skupiny: podobnost problémů, sounáležitost, emocionální podpora, empatie,
akceptace, porozumění, koheze (soudržnost), pomoc jiným, sebeprojevení, zpětná vazba, konfrontace, vhled,
korektivní emociální zkušenost, získání nových informací, sociální zručnost, pochopení zákonitostí fungování skupin
a mezilidského styku.
CO JE KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY?