SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
► Sociální klima – zahrnuje dlouhodobé jevy, jsou po několik měsíců i let typické pro konkrétní třídu a učitele.
Vytvářejí je všichni žáci v určité třídě, skupinky na které se třída rozpadá, jednotlivci, ale také sbor učitelů na dané
škole a jednotliví učitelé vstupující do dané třídy. Sociální klima třídy je ovlivňováno také širšími jevy jako je klima
školy a sociální klima učitelského sboru.
► Klima školy – termín širšího dosahu, je mu věnována druhá část tohoto referátu.
KLIMA ŠKOLY:
Žák nežije pouze v mikroklimatu své třídy, ale svůj život tráví v konkrétní škole. Své sociální zážitky a
zkušenosti ze styku s učiteli, vedením školy, se staršími, mladšími a stejně starými spolužáky si fixuje odnáší si je do
svého dalšího života. Škola, kde panuje příznivé sociální klima, přispěje k rozvoji žákovy osobnosti, naopak škola,
123
která se vyznačuje ohrožujícím sociálním klimatem může žákovu osobnost navždy vážně poznamenat. Je tedy velmi
důležité věnovat se poznávání vlastností fungování tohoto systému, poznat klima celé školy, abychom mohli chod celé
školy cíleně zlepšovat a tím pomáhat žákům a učitelům zlepšovat jejich práci.
Různá mikrosociální prostředí se vyznačují různými vlastnostmi, pro které se v hovorové řeči i v odborné literatuře
požívají různá označení, např. klima, atmosféra, étos, prostředí. Tyto pojmy bych nyní ráda rozlišila:
► Prostředí školy – je to nejobecnější termín s širokým dosahem. Do prostředí školy se zahrnují například