SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Uzavřené klima školy – opak předchozího. Převládá vzájemná nedůvěra, učitelé nemají chuť se angažovat
v pedagogické práci, jsou až apatičtí a lhostejní k výsledkům svého pedagogického snažení. Ředitel je neosobní,
nejeví pochopení pro své podřízené, školu řídí formálně a byrokraticky, nedovede ocenit kvalitní práci.
Metody měření klimatu školy Pro zkoumání klimatu školy máme k dispozici několik metod:
- nestandardizované pozorování – nezúčastněný návštěvník školy prochází školu, seznamuje se s jejím prostředím,
vybavením, pozoruje jednání žáků i učitelů. Na základě svých subjektivních hledisek, dojmů, si vytváří svou osobní
představu o klimatu školy. Představa je ovlivněna dobou pobytu v dané škole. Takto získané postřehy spadají spíše do
kategorie celkového dojmu o škole, je obtížné na nich stavět a cokoli závažného z nich vyvozovat.
- standardizované pozorování – nezúčastněný pozorovatel přichází do školy s cílem pozorovat předem definované
aspekty dění ve škole. Bývá předem připraven. Má standardizované postupy pro pozorování, popis a analýzu, má
definovaná kritéria hodnocení. Klima by měl posuzovat vnější, na škole nezávislý pozorovatel.
- zúčastněné pozorování – badatel dlouhodobě pobývá ve škole (měsíce, roky). Přestane být někým cizím. Jde o
postup, který volí etnografové, když chtějí poznat život a zvyky domorodců. Jedna z možností zúčastněného
pozorování je, že klima školy by měli posuzovat sami jeho aktéři, měli by vycházet ze svých pocitů, zážitků,
zkušeností.
- rozhovor – se žáky, učiteli, vedením školy. Většinou se jedná o polostandardizovaný rozhovor, kde je část otázek
předem stanovena, je fixní, další část otázek se improvizuje, pružně mění podle průběhu rozhovoru. Předností je, že
můžeme adaptivně měnit směr rozhovoru, pohotově reagovat na zajímavé údaje. Nevýhodou je nutnost speciálního
výcviku tazatele, velká časová náročnost metody.
- písemné získávání informací prostřednictvím dotazníků a posuzovacích škál – dotazník vyplňují žáci, učitelé,
pracovníci vedení školy, někdy i rodiče. Můžeme získat údaje od relativně velkého počtu škol, žáků, učitelů. Mezi