Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Uzavřené  klima  školy  –  opak  předchozího.  Převládá  vzájemná  nedůvěra,  učitelé  nemají  chuť  se  angažovat 
v pedagogické  práci,  jsou  až  apatičtí  a  lhostejní  k výsledkům  svého  pedagogického  snažení.  Ředitel  je  neosobní, 
nejeví pochopení pro své podřízené, školu řídí formálně a byrokraticky, nedovede ocenit kvalitní práci.  
Metody měření klimatu školy Pro zkoumání klimatu školy máme k dispozici několik metod: 
 
nestandardizované pozorování – nezúčastněný návštěvník školy prochází školu, seznamuje se s jejím prostředím, 
vybavením, pozoruje jednání žáků i učitelů. Na základě svých subjektivních hledisek, dojmů, si vytváří svou osobní 
představu o klimatu školy. Představa je ovlivněna dobou pobytu v dané škole. Takto získané postřehy spadají spíše do 
kategorie celkového dojmu o škole, je obtížné na nich stavět a cokoli závažného z nich vyvozovat. 
 
-  standardizované  pozorování  –
  nezúčastněný  pozorovatel  přichází  do  školy  s cílem  pozorovat  předem  definované 
aspekty  dění  ve  škole.  Bývá  předem  připraven.  Má  standardizované  postupy  pro  pozorování,  popis  a  analýzu,  má 
definovaná kritéria hodnocení. Klima by měl posuzovat vnější, na škole nezávislý pozorovatel.  
 
-  zúčastněné  pozorování  –
  badatel  dlouhodobě  pobývá  ve  škole  (měsíce,  roky).  Přestane  být  někým  cizím.  Jde  o 
postup,  který  volí  etnografové,  když  chtějí  poznat  život  a  zvyky  domorodců.  Jedna  z možností  zúčastněného 
pozorování  je,  že  klima  školy  by  měli  posuzovat  sami  jeho  aktéři,  měli  by  vycházet  ze  svých  pocitů,  zážitků, 
zkušeností.  
 
- rozhovor – 
se  žáky,  učiteli, vedením  školy. Většinou se jedná o polostandardizovaný rozhovor, kde  je  část otázek 
předem stanovena, je fixní, další část otázek se improvizuje, pružně mění podle průběhu rozhovoru. Předností je, že 
můžeme  adaptivně  měnit  směr  rozhovoru,  pohotově  reagovat  na  zajímavé  údaje.  Nevýhodou  je  nutnost  speciálního 
výcviku tazatele, velká časová náročnost metody. 
 
-  písemné  získávání  informací  prostřednictvím  dotazníků  a  posuzovacích  škál  –  
dotazník  vyplňují  žáci,  učitelé, 
pracovníci  vedení  školy,  někdy  i  rodiče.  Můžeme  získat  údaje  od  relativně  velkého  počtu  škol,  žáků,  učitelů.  Mezi 

Témata, do kterých materiál patří