Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Status – trvalejší postavení, které má jedinec vzhledem ke svým vlastnostem v sociální skupině  

- pozice v hierarchii společenské prestiže 
Úspěšný člověk má tzv. vysoký sociální kapitál – tzn. zná ho více lidí ( a ví o jeho úspěších), než jich zná on sám. Má 
také vyšší úroveň bydlení, zařízení bytu, příjmů apod. 
 

121 

Sociální status se může v průběhu života člověka měnit =  sociální mobilita  – přesun z jedné společenské vrstvy do 
jiné. 

  Horizontální mobilita – přechod na jiné místo se stejným sociálním statusem (profesní  změna beze změny 

sociální vrstvy) 

  Vertikální mobilita – vzestupná (přesun do vyšších společenských vrstev) 
                                          sestupná (přesun do nižších společenských vrstev)   Intergenerační mobilita (přesun mezi generacemi, děti získávají lepší/horší postavení než mají jejich rodiče) 
  Introgenerační mobilita (přesun v rámci jedné generace, na konci života lidé mají lepší/horší postavení než 

na jeho začátku) 

Skupinové normy = určitý systém pravidel, který zajišťuje co možná nejplynulejší průběh společných činností ve skupině a nekonfliktní 
fungování mezilidských vztahů.  
- odvíjí se ze skupinových cílů a hodnot 
 
Každá norma v sobě obsahuje i způsoby reagování na její porušení – tzv. sankce 
pozitivní sankce
 – odměňují – a tak zpevňují a stimulují žádoucí chování 
negativní sankce – tresty – plní tlumící funkci ve vztahu k nežádoucím formám chování 
 
Vztah k normě vyjadřují pojmy: 
 
Konformismus  –  projev  podrobení  se  nátlaku,  je  zde  „nedobrovolnost“  na  rozdíl  od  chování  uniformního  a 
konvenčního!! (např. dítě je samo ve třídě s náboženským přesvědčením a podlehne skupině, např. způsob oblékání ve 
třídě) 
Skupina vyvíjí na jedince tlak ke konformitě v jednání i v názorech. Pokud je jedinec ve shodě s ostatními, chválí ho, 
cení  si  ho  a  poskytují  mu  nejrůznější  výhody.  V opačném  případě  se  jeho  pozice  ve  skupině  zhoršuje.  Většina  lidí 
tomuto tlaku podléhá a naučí se projevovat souhlas s většinou i tehdy, když vidí skutečnost jinak. 
Psycholog Asch předkládal malým skupinám různě dlouhé úsečky s úkolem určit, která je delší či kratší. Ve skupině 
vždy byla  jedna pokusná osoba a  několik pomocníků experimentátora,  kteří  se vydávali  za další pokusné osoby. Ti 
předstírali  shodu v chybných odpovědích. Skupinový tlak  vedl pokusné osoby častokrát  ke konformitě – odpovídali 
stejně chybně jako ostatní, i když v individuálním pokusu úkol řešili správně. 

Témata, do kterých materiál patří