Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
4. Jakou máte zkušenost s adaptivními kurzy na začátku 6. tříd?
My jsme kdysi adaptační kurzy nedělali, děláme je čtvrtým rokem. Mně se adaptační kurzy
líbí hodně, protože i učitel pozná tu třídu z jiného hlediska, než je to v té škole. My máme
adaptační kurz na blízké vesničce, protože ZŠ na této vesničce je vlastně odloučené
pracoviště naší školy, takže my vždycky vycházíme první týden v září, jdeme pěšky přes
okolní kopce, dojdeme na tu vedlejší vesničku, kde přespíme a vlastně ráno se odchází, takže
to máme i s noclehem. Na tom adaptačním kurzu si ten třídní učitel volí ten program sám,
ale pokud by chtěl, tak je možnost vlastně, že můžeme přizvat i lektora, nebo nějakého právě
toho animátora, ale děti si to musí platit sami. Ale většinou je to tak, že třídní učitel si prostě
navolí i takové hry, které stmelují ten kolektiv, že to je prostě na komunikaci, na to, aby se
oni otevřeli a tak.
5. S kým spolupracujete v procesu adaptace žáků na 6. třídu a jak?
Spolupracuji s veškerými učiteli. Protože 6. ročník je tak, že tam se učí vlastně různé
předměty, různí učitelé. Oni na to nejsou zvyklí. Takže my potom i ve sborovně, protože
máme sborovnu, nemáme kabinety, takže my když je nějaký problém, hned to řešíme v té
sborovně. Je to to, že i já se ptám, jak mu to jde v češtině, já se ptám třeba na zeměpis, jestliže
on má problémy, že nenosí pomůcky, je mi to vždycky jako třídnímu učiteli sděleno. Takže
komunikujeme neustále s jinými učiteli, komunikujeme i s vedením, s výchovným
poradcem i s preventistou, takže já myslím, že ta komunikace je na hodně dobré úrovni.
Školního psychologa nemáme. Pokud bychom teda chtěli, tak řeší se to přes výchovnou
poradkyni, která vlastně oslovuje psychologa, který by přijel do naší školy; ale školního
psychologa nemáme.
Vždycky se od učitelek z 1. stupně předávají zkušenosti s žáky dané třídy. Já třeba i celé září
chodím za paními učitelkami z 1. stupně, které je učily ty předměty a ptám se jací byli, jací
jsou, prostě v čem mají problémy. Když si zjišťuju, že něco mu nejde, tak já se jdu zeptat,
jestli mu to i nešlo i na tom 1. stupni, jestli to je třeba nepochopením učiva nebo je opravdu
ten žák slabší, a tak dále.
Ve třídě sice nemám žáky s podpůrným opatřením, ale byli šetřeni. Šetření bylo ukončeno,
takže nyní to nejsou žáci s podpůrnými opatřeními, ale i tak vlastně vím o těch žácích a vím
prostě, jak se s nima pracovalo v minulosti, takže toho využívám i třeba nyní.
Potřebnou dokumentaci žáků vždycky předává třídní učitelka a popřípadě má to i vedení
školy, takže, jestliže jsou vlastně nějaké další problémy nebo něco, můžeme nahlédnout do
té dokumentace, zajít za vedením, a ti jsou ochotni toto vždycky předložit.