Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
8. Jak jste se učil/ a být třídním učitelem/ třídní učitelkou?
Přímo zkušeností, byl/a jsem hozený/á po vysoké přímo první rok na třídnictví, takže to fakt
jakoby to člověk musí zažít. Myslím, že na to se nedá naučit. To prostě musí fakt člověk
trošku občas šlápnout vedle, aby fakt jako pochopil co a jak. Takže to bohužel teda, pořád
se těm školám vyčítá, že to nejde, že nenaučí na to, ale tohle to nejde naučit; to fakt člověk
musí zažít, ty problémy s tím, čím ti děti chodí a vymýšlí si a to, to musí člověk zažít.
Jakoby fakt vzpomínám si na ten první rok a fakt jako, fakt jakoby to třídnictví; jako mě to
šlo, jako ne že by byl nějaký problém, to ne, ale člověk ten vlastně, já jsem byl/a poprvé; po
škole jsem začal učit, ještě jsem měl/a třídnictví, bylo to vše jakoby najednou, a možná to
bylo lepší pro mě, než kdyby to bylo nějak postupně. Takže fakt jsem si ten první rok nějak,
ani nevím, jak prožil/a; no prostě to byl fičák, to prostě přišlo, pak najednou člověk zjistil,
že už je to lepší a lepší.
Já myslím, že jakoby, taková ta třída, že když už to má ten učitel v sobě, tak už se jakoby
není třeba ani moc učit, jakoby připravovat; že fakt jako, když to má v sobě, tak to tam prostě
najde a funguje to, ať se učí nebo neučí, ať to má na vysoké škole nebo nemá. Prostě když
to funguje, tak to prostě funguje.
Příloha č. 4: Záznam z rozhovoru třídního učitele školy ZŠ C přepsaný do písemné podoby
Záznamový arch
Čas rozhovoru: pátek, 13. říjen 2017, 13:30
Škola: ZŠ C
Délka praxe: 9 let
Třídnictví: 5. rokem, 2 krát
1. Jak probíhá přechod žáků do 6. třídy na vaší škole, případně jaké s tím máte