Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
5. S kým spolupracujete v procesu adaptace žáků na 6. třídu a jak?
V podstatě pokud je nějaký problém, tak to řeším s vyučujícími. Pokud by mě někdo
upozornil, že s někým má problém, tak to nějak domluvíme; jinak se školní psycholožkou.
A vlastně ještě ve spolupráci se školní psycholožkou, já jako metodik prevence, sledujeme
klima ve třídách a v těch šestkách se vždycky snažíme podchytit, když jsou ti noví, jestli tam
nejsou nějaké náznaky patologických jevů.
Co se týče potřebné dokumentace žáků, ta bývá většinou standartně předána. Málokdy se
stane, že by člověk nedostal nějaké informace, papíry a takhle. To spíš většinou se stane
nějaký případ, který je zanedbán, že se to neřešilo, a potom člověk je překvapen a musí nějak
reagovat.
Když to je ve škole, tak člověk ví, protože se zúčastní pedagogických rad, takže pokud jsou
nějaké případy hodné zřetele, tak člověk o nich slyší, protože na té škole učí. A pokud přijde
někdo nový z jiné školy, tak v podstatě dostaneme oficiální informace, nějaké oficiální
papíry, které oni pošlou; a tak v podstatě neoficiálně se mi nestalo, že by mě někdo
neupozorňoval, že je nějaký problém nebo takhle.
Jinak s dalšími standartně spolupracujeme, například když posíláme do pedagogicko-
psychologické poradny žáky na nějaké kontrolní vyšetření nebo takhle, ale já fyzicky ani ty
pracovníky z pedagogicko-psychologické poradny nevidím. Takže tím potom to co napíšou,
beru jako pevnou věc a s tím si nějak musím poradit.
S bývalými třídními učiteli mé třídy se vždycky bavím o té třídě, co mám čekat nebo jestli
si mám dát na něco pozor, ale většinou si chci spíš udělat obrázek sám; spíš kdyby tam mělo
být nějaké nemilé překvapení, na které si mám dát pozor, v případě třeba nějakých špatných
povahových vlastností nebo nějaké skryté šikany nebo podezření na nějaký jev. Často se mi
třeba stane, že ten učitel z 1. stupně upozorní, že ten žák měl třeba nějaké trojky, ale
v podstatě to jsou skryté čtyřky, tedy že ten prospěch prostě bude horší na 2. stupni; ale to
většinou upozorní už na té poradě, alespoň co se týče žáků, kteří jsou z naší školy, kteří z 1.
stupně přecházejí na 2., tak člověk ví, že tam potom se zaběhalo oko nad někým, kdo třeba
půjde do poradny na nějaké vyšetření, že to s ním není optimální, no tak člověk ví.
Ze zkušeností kolegů z 1. stupně s žáky, já si myslím, že co jsem tak tady u nás vypozoroval,
že v podstatě oni vždycky něco o žácích řekli.