Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Příloha č. 2: Záznam písemně uvedených odpovědí třídními učiteli školy ZŠ A na mnou
položené otázky
ROZHOVOR
Škola: ZŠ A
Délka praxe: 15 let, 20 let Třídnictví: 13 let, 11 let
1. Škola má vedle sebe zvlášť budovu pro 1. a zvlášť pro 2. stupeň, žáci z 1. stupně
přecházejí na 2. stupeň do jiné budovy. Do 6. ročníku na začátku školního roku
přicházejí žáci z jiných škol, především z dvou okolních vesnic, na nichž je pouze 1.
stupeň – především žáci z vedlejších obcí, někdy i nejbližšího města (např. někteří
z žáků, kteří dříve ve zdejší obci bydleli)
2. Žáci z jiných škol se v 5. ročníku seznámí s naší školou formou sportovního dopoledne
s našimi páťáky, součástí je prohlídka školy. Naši kmenoví žáci se setkávají s učiteli
druhého stupně v průběhu jejich docházky na prvním stupni, některé předměty na
prvním stupni jsou vyučovány pedagogy druhého stupně.
3. Na novou třídu se připravujeme seznámením se s katalogovými listy jednotlivých žáků,
u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami prostudujeme dodané materiály, které
konzultujeme s naším školním poradenským pracovištěm (ŠPP) a dotčené pedagogy
seznámíme se specifickými potřebami daných žáků.
Co dělá novým žákům potíže:
Přechod na druhý stupeň – větší objem učiva, nové předměty, noví pedagogové
(přizpůsobení se požadavkům nových učitelů), nové prostředí i spolužáci.
Co žákům pomáhá:
Zářijový adaptační kurz, třídnické hodiny, besedy, v rámci prevence sociálně
patologických jevů, individuální řešení problémů žáků – možnost konzultací s třídním
učitelem, psychologem naší školy. Rodiče žáků mají možnost individuálních konzultací
s pedagogickým sborem v průběhu celého školního roku dle potřeby žáka.
K upevnění vzájemných vztahů slouží také exkurze a různé mimoškolní aktivity, např.
sportovně-zábavné odpoledne s následným přespáním ve škole. V rámci různých
projektů a dlouhodobé spolupráce s partnerskými školami v zahraničí (Polsko) dochází
k vzájemnému poznávání i spolužáků z jiných ročníků.
Žáci se mohou účastnit oborových soutěží – např. přírodopis, angličtina, tělesná
výchova, výtvarná výchova, kde se učí týmové spolupráci.