Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Příloha č. 2: Záznam písemně uvedených odpovědí třídními učiteli školy ZŠ A na mnou  

položené otázky 

ROZHOVOR  
Škola: ZŠ A 
Délka praxe: 15 let, 20 let           Třídnictví: 13 let, 11 let 
 

1.  Škola  má  vedle  sebe  zvlášť  budovu  pro  1.  a  zvlášť  pro  2.  stupeň,  žáci  z 1.  stupně 

přecházejí  na  2.  stupeň  do  jiné  budovy.  Do  6. ročníku  na  začátku  školního  roku 
přicházejí žáci z jiných škol, především z dvou okolních vesnic, na nichž je pouze 1. 
stupeň  –  především  žáci  z vedlejších  obcí,  někdy  i  nejbližšího  města  (např.  někteří 
z žáků, kteří dříve ve zdejší obci bydleli) 
 

2.  Žáci z jiných škol se v 5. ročníku seznámí s naší školou formou sportovního dopoledne 

s našimi  páťáky, součástí  je prohlídka školy. Naši  kmenoví žáci  se setkávají s učiteli 
druhého  stupně  v průběhu  jejich  docházky  na  prvním  stupni,  některé  předměty  na 
prvním stupni jsou vyučovány pedagogy druhého stupně.  
 
 

3.  Na novou třídu se připravujeme seznámením se s katalogovými listy jednotlivých žáků, 

u  žáků  se  speciálně  vzdělávacími  potřebami  prostudujeme  dodané  materiály,  které 
konzultujeme  s naším  školním  poradenským  pracovištěm  (ŠPP)  a  dotčené  pedagogy 
seznámíme se specifickými potřebami daných žáků. 
Co dělá novým žákům potíže: 
Přechod  na  druhý  stupeň  –  větší  objem  učiva,  nové  předměty,  noví  pedagogové 
(přizpůsobení se požadavkům nových učitelů), nové prostředí i spolužáci. 
Co žákům pomáhá: 
Zářijový  adaptační  kurz,  třídnické  hodiny,  besedy,  v rámci  prevence  sociálně 
patologických jevů, individuální řešení problémů žáků – možnost konzultací s třídním 
učitelem, psychologem naší školy. Rodiče žáků mají možnost individuálních konzultací 
s pedagogickým sborem v průběhu celého školního roku dle potřeby žáka. 
K upevnění vzájemných vztahů slouží také exkurze a různé mimoškolní aktivity, např. 
sportovně-zábavné  odpoledne  s následným  přespáním  ve  škole.  V rámci  různých 
projektů a dlouhodobé spolupráce s partnerskými školami v zahraničí (Polsko) dochází 
k vzájemnému poznávání i spolužáků z jiných ročníků. 
Žáci  se  mohou  účastnit  oborových  soutěží  –  např.  přírodopis,  angličtina,  tělesná 
výchova, výtvarná výchova, kde se učí týmové spolupráci. 

Témata, do kterých materiál patří