Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

potenciální protektivní a rizikové faktory zátěže vnímané žáky spojené s přechodem z prvního 

na druhý stupeň ZŠ jsou více a které méně příznivé.  

Doporučil  bych  pro  praxi  učitele,  především  pak  třídního  učitele,  aby  určitě  jen  tak 

nebyla podceňována nejen snaha získávat o žácích informace ještě před přechodem na druhý 

stupeň, ale také snaha osobně se s žáky setkat a poznat je, udělat si o nich lepší přehled. Na 

základě svého výzkumného zjištění bych dále navrhl brát ohled na obavy žáků z učiva, pokusit 

se při nejmenším chápat jejich pocity, případně také zvýšit komunikaci s jejich rodiči, podávat 

jim  přesnější  informace  o  učivu,  zvyšovat  jeho  náročnost  pozvolna.  Jistě  ani  neopomíjet 

komunikaci  s učiteli  na  prvním  stupni  ZŠ,  spolupracovat  s nimi  na  přípravě  dětí  na  přechod 

89 

z prvního na druhý stupeň ZŠ. Nejen pro žáky na prvním stupni ZŠ, ale také pro učitelé druhého 

stupně  ZŠ  může  být  oboustranně  přínosná  realizace  suplování  vyučovacích  hodin,  zvláště 

pokud se jedná o budoucího třídního učitele budoucích žáků 6. třídy. Dále bych ještě rovněž na 

základě výzkumného zjištění doporučil spolupracovat na zvyšování sociální opory u chlapců. 

Sociální opora je jistě velmi důležitým protektivním faktorem zvládání zátěže. Jelikož se ve 

výzkumném vzorku prokázalo, že nejvýznamnější sociální oporou pro žáky jsou rodiče, jistě 

by tuto skutečnost měli mít na vědomí i rodiče samotní. 

90 

POUŽITÁ LITERATURA 

BUCHWALD,  Petra. Stres  ve  škole  a  jak  ho  zvládnout.  Brno:  Edika,  2013.  Rádce  pro 

Témata, do kterých materiál patří