Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
potenciální protektivní a rizikové faktory zátěže vnímané žáky spojené s přechodem z prvního
na druhý stupeň ZŠ jsou více a které méně příznivé.
Doporučil bych pro praxi učitele, především pak třídního učitele, aby určitě jen tak
nebyla podceňována nejen snaha získávat o žácích informace ještě před přechodem na druhý
stupeň, ale také snaha osobně se s žáky setkat a poznat je, udělat si o nich lepší přehled. Na
základě svého výzkumného zjištění bych dále navrhl brát ohled na obavy žáků z učiva, pokusit
se při nejmenším chápat jejich pocity, případně také zvýšit komunikaci s jejich rodiči, podávat
jim přesnější informace o učivu, zvyšovat jeho náročnost pozvolna. Jistě ani neopomíjet
komunikaci s učiteli na prvním stupni ZŠ, spolupracovat s nimi na přípravě dětí na přechod
89
z prvního na druhý stupeň ZŠ. Nejen pro žáky na prvním stupni ZŠ, ale také pro učitelé druhého
stupně ZŠ může být oboustranně přínosná realizace suplování vyučovacích hodin, zvláště
pokud se jedná o budoucího třídního učitele budoucích žáků 6. třídy. Dále bych ještě rovněž na
základě výzkumného zjištění doporučil spolupracovat na zvyšování sociální opory u chlapců.
Sociální opora je jistě velmi důležitým protektivním faktorem zvládání zátěže. Jelikož se ve
výzkumném vzorku prokázalo, že nejvýznamnější sociální oporou pro žáky jsou rodiče, jistě
by tuto skutečnost měli mít na vědomí i rodiče samotní.
90
POUŽITÁ LITERATURA
BUCHWALD, Petra. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika, 2013. Rádce pro