Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Jako důležité informace o žácích jsou vnímány především zdravotní stav, za závazné zdroje
informací jsou také považovány dokumenty žáka.
Ze zdrojů podpory a zátěže třídních učitelů žáků 6. tříd je zajímavé zjištění, že všichni zkoumaní
učitelé uvádějí jako podporu spolupráci s rodiči, dále uvádějí také vedení školy a pedagogický
sbor, za zátěž jsou uváděni hlavně samotní žáci, případně noví žáci či žáci s poruchami chování.
V rámci poslední kategorie učení se býti třídním učitelem v podstatě učitelé dvou škol uvádějí
za podpory kolegů, další dvě školy uvádějí, že tím se pedagog učí celou dobu a že, to se nedá
předem naučit.
Z druhé části výzkumu jsem zjistil, že celková adaptace zkoumaných žáků 6. tříd na
přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ je spíše dobrá, výsledná průměrná hodnota adaptace
vyšla 0,68.
Nebyla potvrzena H1., že úroveň celkové adaptace u žáků 6. tříd na přechod z prvního na druhý
stupeň ZŠ je nižší u městských (větších) škol než u vesnických (menších škol). Hodnoty vyšly
téměř stejně, městská škola vyšla lepší s rozdílem 0,01. Usoudil jsem tedy, že nezáleží tolik na
typu školy podle obce, ale spíše na školách a třídách dále individuálně.
Byla potvrzena H2., že úroveň celkové adaptace u žáků 6. tříd na přechod z prvního na druhý
stupeň ZŠ je vyšší u dívek než u chlapců, s rozdílem 0,12.
H3., formulovaná, že úroveň celkové adaptace u žáků 6. tříd na přechod z prvního na druhý
stupeň ZŠ se liší v závislosti na organizačních okolnostech souvisejících s tímto přechodem
(typy organizačních způsobů přechodů, dřívější setkání žáka s jeho současným třídním