Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
áků
6.
tř
íd
Stupně pociťovaných obav z učení
Závislost úrovně celkové adaptace žáků 6. tříd
na stupni pociťovaných obav z učení
82
Graf č. 15: Závislost úrovně celkové adaptace dívek a chlapců 6. tříd
na stupni pociťovaných obav z učení (-2 – nejvíce obav)
Pokud bychom chtěli opět prokázat stejné tvrzení jako u předchozího grafu, avšak zvlášť pro
dívky a zvlášť pro chlapce, tedy zda u všech zkoumaných dívek 6. tříd klesají hodnoty celkové
adaptace s poklesem hodnot vztahujících se k nabízených odpovědím a zda u všech
zkoumaných chlapců 6. tříd klesají hodnoty celkové adaptace s poklesem hodnot vztahujících
se k nabízených odpovědím, opět by ani v jednom z těchto dvou případů nebylo potvrzeno,
nicméně zde alespoň nacházíme ještě jiné závislosti. Například u dívek vidíme paradox, že se
celková adaptace na přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ dokonce zvyšuje při zhoršováním
pociťovaných obav u prvních tří stupňů, při nejnižším (nejhorším) stupni je pak hodnota shodná
jako při nejvyšším (nejlepším) stupni, což by se dalo argumentovat tím, že mírné obavy mohou
být motivující ke zvládání v podobě lepší přípravy. U dívek může být vyšší pocit sebeúčinnosti
při zvládání učiva, možná i čím více mají obav z učiva, tím lepší mají předpoklady pro jeho
zvládání. U chlapců zase, poněkud obráceně, se při zhoršování pociťovaných obav u prvních
tří stupňů celková adaptace na přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ snižuje, avšak u nejnižšího
(nejhoršího) stupně se zase celková apdaptace na přechod z prvního na druhý stupeň paradoxně