Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
0,76
0,59
0,59
0,46
velmi často
sem tam
zřídka
nikdy (zcela výjimečně)
Celk
ov
á
ad
ap
ta
ce
žá
ků
6.
tř
íd
Setkání se se současným třídním učitelem již před přechodem na druhý stupeň ZŠ
Závislost úrovně celkové adaptace žáků 6. tříd na jejich setkání se s třídním
učitelem
0,59
0,69
0,59
0,54
velmi často
sem tam
zřídka
nikdy (zcela výjimečně)
Celk
ov
á
ad
ap
ta
ce
žá
ků
6.
tř
íd
Střídání různých učitelů v předmětech již na prvním stupni ZŠ
Závislost úrovně celkové adaptace žáků 6. tříd na střídání různých učitelů
76
stupni ZŠ ve všech předmětech stejného učitele, jejich celkovou adaptaci na druhý stupeň ZŠ
to v mnoha případech ovlivnilo k horšímu.
V H4. jsem formuloval, že úroveň celkové adaptace u žáků 6. tříd na přechod z prvního
na druhý stupeň ZŠ významně pozitivně ovlivňují dostupné pociťované zdroje sociální opory.
Graf č. 9: Působení zdrojů sociální obory pociťovaných žáky 6. tříd
Tento graf vychází z otázek 17 – 20. Podle grafu můžeme říci, že z pociťovaných sociálních
opor žáky 6. tříd, celého mého výzkumného vzorku, je nejvýznamnější opora rodičů. (Tedy
položka 20 měla z těchto čtyř položek nejvyšší průměrnou hodnotu). Následně jako druhá
nejvýznamnější je sociální opora kamarádů, která však měla oproti opoře rodičů méně než
poloviční hodnotu, dále škola a učitelé. Jako nejméně významným zdroje sociální opory se
ukázali spolužáci. Opora rodičů je zde zároveň nejvýznamnějším protektivním faktorem
zvládání zátěže žáků 6. tříd při přechodu z prvního na druhý stupeň.
Pokusil jsem tyto údaje ještě porovnat mezi dívkami a chlapci.