Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
práci s třídním kolektivem, s problémovými žáky, na komunikaci s rodiči, duševní i tělesný vývoj
žáků.
ZŠB: Přímo podle praktických zkušeností, oba učitelé hovořili o „hození“ do třídnictví. Jeden
z učitelů tvrdí, že se to nedá naučit, údajně ani vysokým školám by se nemělo vyčítat, že to
nenaučí, je třeba si tuto skutečnost prožít se všemi problémy; tvrdí, že mu to však šlo a zjišťuje,
že je to stále lepší a je vlastně rád, že to na něj přišlo najednou. Druhý z učitelů uvádí pomoc
starších kolegů v kabinetě prostřednictvím rad a kontroly.
ZŠC: Tento učitel má již zkušenost s třídnictvím jednoho třídního kolektivu po celou jeho školní
docházku na 2. stupni ZŠ, tedy kolektivu, jež prošel od 6. do 9. ročníku, a udává, že při svých
počátcích třídnictví se ptal kolegů s delší praxí, co má jak dělat, v čemž mu pomáhali, a nyní zase
sám předává nabyté zkušenosti dalším kolegům.
ZŠD: Zde se tito učitelé třídními učiteli stále učí, zvláště pak jeden z nich, který je učitelem
s celkovou praxí 2. rokem a třídnictvím úplně 1. rokem. Uvádí, že nejdůležitější je na počátku
získat k žákům přístup, prokázat jim svou poskytovanou oporu. Netvrdí, že by se měl na třídnictví
učit nějak speciálně, podotýká dále zejména podporu zkušenějších kolegů, kteří poradí
s dokumentací či organizací třídních schůzek.
– Daná výpověď je především čistě z pohledu začínajícího učitele, který se právě nachází