Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zároveň osobní známí. Zátěží pro třídní učitelé mohou být samotní noví žáci, konkrétně obavy
z neznámosti jejich charakterových vlastností.
ZŠC: Podporou je vedení školy, SRPŠ (Sdružení rodičů a přátel školy), ostatní učitelé, na
odloučeném pracovišti ve vedlejší menší vesničce paní kuchařka ochotná navařit oběd nebo udělat
snídani v případě konání společných akcí i se žáky prvního stupně daného odloučeného pracoviště
a žáky z domovské školy. Za významný potencionální zdroj opory je dále uváděna spolupráce
s externí organizací AVE v rámci pořádání různých akcí s noclehem, například za účelem
sociometrického šetření vztahů ve třídě. – Nedobré vztahy ve třídě by se zase daly považovat za
zdroj zátěže pro učitele.
ZŠD: Podporou je vstřícnost rodičů. Uvést, co je zdrojem vyložené zátěže je sice pro tyto učitelé
údajně obtížné, ale sdělují jako zátěž situaci, kdy rodiče neberou telefon či neodpovídají nebo kdy
nejsou žáci přiznat či uvědomit si některé chyby.
68
– Zátěže na straně učitelů a školy jistě mohou být i v některých případech rizikovým faktorem
zvládání zátěže žáků při přechodu na 2. stupeň ZŠ, avšak ve všech zkoumaných školách bylo
zjištěno, že nachází zdroje podpory.
69
8. Učení se býti třídním učitelem
ZŠA: Uvádí zde, že se pedagog učí být třídním učitelem po celou dobu profesní kariéry, neboť
každý kolektiv je zcela odlišný, podotýkány jsou opět zdroje opory doplněné o předávání osobních
zkušeností, osvědčených metod a forem práce učitelů. Učitelé se účastní vzdělávání zaměřené na