Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
s přespáním, případně při pobytu na Slovensku. V přípravném týdnu konzultace nad informacemi
o žácích 1. stupně s příslušnou třídní učitelkou 1. stupně.
– Škola je značně rodinného prostředí, učitel zde vynakládá příznivé úsilí. Tato skutečnost hraje
významnou roli jako protektivní faktor zvládání zátěže žáků spojené s přechodem na druhý stupeň
ZŠ.
ZŠD: Malá zkušenost s třídnictvím, především u jednoho z učitelů, řeší věci, až když přijdou. Noví
žáci přicházející na tuto školu se údajně dříve na tuto školu nechodí dívat.
66
4. Konání adaptačního kurzu a jiné akce spojené s adaptací žáků
ZŠA: Třídenní zářijový adaptační kurz, kromě toho různé besedy, například prevence sociálně
patologických jevů, možnost individuálních řešení problémů s ŠPP, včetně se školním
psychologem. Dále různé mimoškolní exkurze, např. sportovně-zábavný den s následným
přespáním ve škole.
– Opět velice příznivé protektivní faktory zvládání zátěže, především pro lepší sociální adaptaci.
ZŠB: Jednodenní adaptační kurzy, spolupráce s metodikem prevence, školním psychologem, nově
s externí psycholožkou.
– Z tohoto již lze u dané školy usoudit příznivý protektivní faktor zátěže.
ZŠC: Adaptační kurzy se v dané škole konají čtvrtým rokem, prostřednictvím pěší túry. Třídní
učitel volí program sám, může přizvat animátora na pomoc. Součástí jsou také hry na stmelení
kolektivu a pro rozvoj komunikace.
– Rovněž součástí důležitých protektivních faktorů zátěže ze strany školy a učitele.
ZŠD: Tito učitelé s tím nemají žádnou zkušenost.
– Z toho lze usoudit, buď že na dané škole nekonají adaptační kurzy, anebo někteří konají a někteří