Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
přicházejí žáci zhruba do počtu 5, což ve zdejší menší vesnické škole za posledních 5 let nebylo
důvodem, aby zde byla více než jedna 6. třída.
– Odpovídá typu [+, +] a [–, –] žáků. Z tohoto hlediska má daná škola nejlepší předpoklady pro
dobrou adaptaci žáků.
ZŠD: Škola má budovu pro první stupeň a budovu pro druhý stupeň zvlášť. Do 6. třídy přichází
třeba jen pár žáků z okolních menších vesnic, zhruba do 3 žáků. Žáků bývá téměř vždy hodně na
to, aby bylo 6. tříd více, obvykle 2 někdy i 3 třídy, těch pár nových žáků, co přijde, je přiřazeno
do některé ze tříd.
– Odpovídá typu [–, +] a [–, –] žáků.
3. Příprava na žáky 6. tříd předem
ZŠA: Seznámení s kmenovými žáky již v některých předmětech na 1. stupni. Seznámení žáků
z okolních škol např. na realizovaném sportovním dni v jejich 5. třídě.
Příprava na žáka prostřednictvím seznámením s katalogovými listy žáků, konzultace se školním
poradenským pracovištěm (ŠPP).
– Toto mohou být protektivní faktory na straně školy pro zvládání zátěže žáků spojené
s přechodem na druhý stupeň ZŠ.
ZŠB: Obecně nezájem zajímat se předem o dané žáky, učitelé chtějí žáky raději poznat, až když
na to dojde osobně. Ve výpovědi se vyskytuje odmítnutí předpojatostí o žácích od učitelek z 1.
stupně. Někdy některé žáky dřív znají osobně, například pokud jsou to známí od dětí těchto učitelů
nebo je poznají na nějakých akcích. Případně některé žáky poznají předem při suplování 1. stupni.
ZŠC: Během konání školních zimních olympijských her průběžně poznává děti z 1. stupně, akcí